11. september 2023

Elisenda Feliu udnævnt til professor

Udnævnelse

Dekanen har udnævnt Elisenda Feliu til professor i matematik ved Institut for Matematiske Fag fra 1. juli 2023.

Professor Elisenda Feliu

Elisenda blev ansat ved Institut for Matematiske Fag som postdoc i 2012, som adjunkt i 2014 og lektor i 2015. Hun er en af de ledende kræfter i forskningsgruppen Matematisk Biologi (”Mathematics of reaction networks”), der fokuserer på udviklingen af matematisk teori, særligt inden for algebra, til at analysere matematiske modeller, der opstår fra studiet af systemer af (bio)kemiske reaktioner.

Elisenda har en bachelor-, kandidat- og ph.d.-grad i matematik fra Universitat de Barcelona, Spanien, suppleret med en kandidatuddannelse i Bioinformatik. Hun var 2010-12 ansat som postdoc ved Bioinformatics Research Centre, Aarhus Universitet.

Elisenda har modtaget flere legater fra Danmarks Frie Forskningsfond, samt forskningsstøtte fra Novo Nordisk Fonden og Lundbeck Fonden m.v. Sidste år modtog hun det prestigefyldte ERC Consolidator Grant fra Det Europæiske Forskningsråd.

Elisenda udtalte i den forbindelse:

- Jeg tager det som en anerkendelse af mit arbejde de seneste 10 år med at opbygge min forskningsprofil i skæringspunktet mellem anvendt algebra og matematisk biologi. Bevillingen giver mig gode forudsætninger for at adressere nogle spændende og udfordrende nye problemstillinger sammen med et stærkt team af juniorforskere.

Elisenda er medlem af det matematiske panel i det spanske forskningsråd, bestyrelsesmedlem i European Society for Mathematical and Theoretical Biology (ESMTB), associeret redaktør af tidsskriftet Mathematical Biosciences, og forperson for diversitetsudvalget ved Institut for Matematiske Fag. Læs mere i hendes CV.

Elisenda har publiceret 60 artikler siden 2010. Se publikationslisten her.