22. oktober 2018

Tiltrædelsesforelæsning af Mogens Bladt og Mathias Drton

Tiltrædelse

Mogens Bladt, professor i anvendt sandsynlighed og forsikringsmatematik, og Mathias Drton, professor i statistik, vil afholde deres tiltrædelsesforelæsninger fredag den 2. november 2018 fra klokken 14.00, efterfulgt af en reception.

Foredragene foregår i HC Ørsted Instituttets Auditorium 1, og receptionen (kl. 15.30) finder sted foran Auditorium 1.

Mogens Bladt

Mogens er uddannet statistiker fra Aarhus Universitet i 1991 og har en ph.d. i anvendt sandsynlighedsregning fra Aalborg i 1993. Han har siden været ansat på Universidad Nacional Autonoma de Mexico (UNAM) i Mexico City, hvor han har forsket og undervist i anvendt sandsynlighedsregning med særligt henblik på forsikringsvidenskab og matematisk finansiering.

Mogens’ hovedområde er inden for anvendt sandsynlighedsregning, specielt med henblik på fase-type fordelinger og matriks-eksponentielle fordelinger og deres anvendelser i operationsanalyse, forsikringsmatematik og finansiering.

Mathias Drton

Mathias Drton er en internationalt højt respekteret forsker, der har ydet vægtige bidrag til teoretisk statistik, herunder grafiske modeller (Bayesianske netværk), kausal inferens og algebraisk statistik.

På det sidste område, som Drton har været med til at grundlægge, anvendes metoder fra algebraisk geometri til at forstå strukturen af komplekse statistiske modeller, herunder specielt grafiske modeller. Drton har endvidere løst vigtige beregningsmæssige problemer i statistik, bl.a. publiceret i Journal of Machine Learning Research.

Mathias Drton blev i foråret indvalgt som udenlandsk medlem i Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab.