16. november 2021

Solovej optaget som Fellow ved American Mathematical Society

Hæder

Med udnævnelsen til AMS Fellow er professor Jan Philip Solovej blevet hædret for sit bidrag til “the rigorous analysis of quantum systems, particularly many-body systems”.

Jan Philip Solovej

American Mathematical Society (AMS), grundlagt i 1888, er verdens største og mest indflydelsesrige forening for forskning og uddannelse i matematik. I 2013 søsatte man programmet ”Fellows of the American Mathematical Society”, hvor man udpegede en grundstamme på ca. 1.200 fellows. Heriblandt KU-professorerne Bent Fuglede, Søren Galatius, Tinne Hoff Kjeldsen, Jesper Lutzen, Lars Hesselholt og Ib Madsen.

Siden 2013 er der hvert år blevet udpeget et nyt hold fellows, i 2018 blev Jesper Grodal optaget - og i 2022 kommer så endnu en dansker: Professor Jan Philip Solovej fra Københavns Universitet.

Det er de 30.000 medlemmer af American Mathematical Society (AMS), der kan indstille kandidater til programmet. 2022-holdet består af 45 matematikere, der er blevet anerkendt for at have ”ydet fremragende bidrag til skabelsen, fortolkningen, udviklingen, kommunikationen og udnyttelsen af matematik”.

”Jeg er selvfølgelig meget stolt over at være blevet udnævnt som fellow”, siger Jan Philip Solovej. ”Når man arbejder i et interdisciplinært felt, som i midt tilfælde mellem matematik og fysik, er det altid en stor glæde at blive anerkendt også inden for de enkelte discipliner”.

Jan Philip Solovej er professor i matematisk fysik og centerleder ved Villum Centre of Excellence for the Mathematics of Quantum Theory (QMATH). Han er uddannet cand.scient. fra Københavns Universitet i 1985, blev i 1989 ph.d. i matematik fra Princeton University i USA, hvor han senere var adjunkt i en årrække. Han var i mere end 10 år forsker ved forskellige universiteter i USA.

1995-1997 var han forskningsprofessor ved Aarhus Universitet og har siden 1997 været professor ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

Jan Philip har været formand for DFF Forskningsrådet for Natur og Univers, og er medlem af Videnskabernes Selskab. I 2001 modtog han undervisningsprisen Årets Harald (indstillet af KU’s studerende) og i 2002 modtog han Friedman rescue award for "significant contributions to mathematical physics". 2019 blev han chefredaktør ved Journal of Mathematical Physics og i 2020 medlem af Academia Europaea. Han modtog tidligere i år Henri Poincaré-prisen, den fornemmeste internationale pris i matematisk fysik.

Læs mere om The Fellows of the American Mathematical Society