Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU. / Bang, Henrik Peter; Grønbæk, Niels; Larsen, Claus Richard.

I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2020, Nr. 4, 05.12.2020, s. 26-45.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Bang, HP, Grønbæk, N & Larsen, CR 2020, 'Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU', MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, bind 2020, nr. 4, s. 26-45.

APA

Bang, H. P., Grønbæk, N., & Larsen, C. R. (2020). Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2020(4), 26-45.

Vancouver

Bang HP, Grønbæk N, Larsen CR. Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2020 dec. 5;2020(4):26-45.

Author

Bang, Henrik Peter ; Grønbæk, Niels ; Larsen, Claus Richard. / Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU. I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2020 ; Bind 2020, Nr. 4. s. 26-45.

Bibtex

@article{ba27ad7940d44afe9fea3d8872a08654,
title = "Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire {\aa}r med CMU",
abstract = "Anvendelse af matematisk software i gymnasieundervisningen har l{\ae}nge befundet sig i et skisma mellem matematikfaglig degeneration og progressive anvendelser. I artiklen skildres en efteruddannelsesmodel som eksplicit adresserer dilemmaet. Ud fra et aktionsforskningsgrundlag bygges p{\aa} deltagende matematikl{\ae}reres engagement i at inddrage computere uden at ofre den matematiske kernefaglighed som gymnasieuddannelserne sigter mod. Vi redeg{\o}r for det didaktiske fundament og en virksomhedsteoretisk forst{\aa}elsesramme for modellens implementering af computere i matematikundervisningen. Vi illustrerer modellen gennem eksemplariske deltagerforl{\o}b som afd{\ae}kker fundamentale vilk{\aa}r, og som peger p{\aa} at efteruddannelse og erfaringsdeling vedr{\o}rende brug af matematisk software vil v{\ae}re et p{\aa}tr{\ae}ngende behov, ogs{\aa} i fremtiden.",
author = "Bang, {Henrik Peter} and Niels Gr{\o}nb{\ae}k and Larsen, {Claus Richard}",
year = "2020",
month = dec,
day = "5",
language = "Dansk",
volume = "2020",
pages = "26--45",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU

AU - Bang, Henrik Peter

AU - Grønbæk, Niels

AU - Larsen, Claus Richard

PY - 2020/12/5

Y1 - 2020/12/5

N2 - Anvendelse af matematisk software i gymnasieundervisningen har længe befundet sig i et skisma mellem matematikfaglig degeneration og progressive anvendelser. I artiklen skildres en efteruddannelsesmodel som eksplicit adresserer dilemmaet. Ud fra et aktionsforskningsgrundlag bygges på deltagende matematiklæreres engagement i at inddrage computere uden at ofre den matematiske kernefaglighed som gymnasieuddannelserne sigter mod. Vi redegør for det didaktiske fundament og en virksomhedsteoretisk forståelsesramme for modellens implementering af computere i matematikundervisningen. Vi illustrerer modellen gennem eksemplariske deltagerforløb som afdækker fundamentale vilkår, og som peger på at efteruddannelse og erfaringsdeling vedrørende brug af matematisk software vil være et påtrængende behov, også i fremtiden.

AB - Anvendelse af matematisk software i gymnasieundervisningen har længe befundet sig i et skisma mellem matematikfaglig degeneration og progressive anvendelser. I artiklen skildres en efteruddannelsesmodel som eksplicit adresserer dilemmaet. Ud fra et aktionsforskningsgrundlag bygges på deltagende matematiklæreres engagement i at inddrage computere uden at ofre den matematiske kernefaglighed som gymnasieuddannelserne sigter mod. Vi redegør for det didaktiske fundament og en virksomhedsteoretisk forståelsesramme for modellens implementering af computere i matematikundervisningen. Vi illustrerer modellen gennem eksemplariske deltagerforløb som afdækker fundamentale vilkår, og som peger på at efteruddannelse og erfaringsdeling vedrørende brug af matematisk software vil være et påtrængende behov, også i fremtiden.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2020

SP - 26

EP - 45

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 4

ER -

ID: 284117167