Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Anvendelse af matematisk software i gymnasieundervisningen har længe befundet sig i et skisma mellem matematikfaglig degeneration og progressive anvendelser. I artiklen skildres en efteruddannelsesmodel som eksplicit adresserer dilemmaet. Ud fra et aktionsforskningsgrundlag bygges på deltagende matematiklæreres engagement i at inddrage computere uden at ofre den matematiske kernefaglighed som gymnasieuddannelserne sigter mod. Vi redegør for det didaktiske fundament og en virksomhedsteoretisk forståelsesramme for modellens implementering af computere i matematikundervisningen. Vi illustrerer modellen gennem eksemplariske deltagerforløb som afdækker fundamentale vilkår, og som peger på at efteruddannelse og erfaringsdeling vedrørende brug af matematisk software vil være et påtrængende behov, også i fremtiden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2020
Udgave nummer4
Sider (fra-til)26-45
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 5 dec. 2020

ID: 284117167