6. juni 2018

Tiltrædelsesforelæsning af Morten S. Risager

Tiltrædelse

Fredag den 15. juni 2018 kl. 14.15 afholder professor i matematik Morten S. Risager sin tiltrædelsesforelæsning på Institut for Matematiske Fag, efterfulgt af en reception, hvor alle er velkomne.

Morten S. Risager

Forelæsningen finder sted i HC Ørsted Instituttets Auditorium 2, mens den efterfølgende reception (kl. 15:15) foregår foran Auditorium 1.
Morten taler om ”Distribution af modulære symboler”:

“Modular symbols are important tools. They can be used to compute fundamental objects in number theory: modular forms, the homology of modular curves, ranks of elliptic curves, and special values of L-functions. I will explain my latest result on modular symbols proving a conjecture of Mazur and Rubin.”

Forelæsningen, der er på engelsk, kræver ingen ekspertviden, siger Morten. Faktisk vil det meste af forelæsningen blive brugt til at forklare ordene i titlen. Dele af forelæsningen burde være forståelige for et ikke-matematisk publikum, og resten vil være forståeligt for et meget generelt matematisk publikum.

Se også Morten S. Risagers hjemmeside