13. april 2018

Morten S. Risager, professor i matematik

Professorat

Dekanen har udpeget Morten S. Risager til professor i matematik (analytisk talteori) ved Institut for Matematiske Fag fra 1. april 2018.

Morten S. RisagerMorten er tilknyttet forskningsgruppen Algebra og Talteori samt sektionen Geometrisk Analyse og Matematisk Fysik. Han fungerer desuden som instituttets ph.d.-koordinator.

Mortens forskningsinteresser omfatter analytisk talteori, automorfe former og funktioner, euklidiske og hyperbolske gitre, spektralteori, modulære symboler, Eisenstein rækker og Riemann flader.

Morten blev i 2001 cand.scient. fra Aarhus Universitet (i matematik og filosofi), og tog i 2003 sin ph.d.-grad fra samme sted. Han havde derefter postdoc- og adjunktansættelse ved Aarhus Universitet, samt ophold ved Max Planck Institute for Mathematics i Bonn og Institute for Advanced Study, Princeton.

I 2008 fik Morten ansættelse som adjunkt her på instituttet; fra 2009 som lektor.