17. maj 2018

Peter Høyer, gæsteprofessor ved QMATH

Gæst

Peter Høyer besøger QMATH fra april til juni 2018. Peter er interesseret i alle aspekter af kvantemæssige beregninger og teoretisk datalogi. Han arbejder i øjeblikket på at udvikle hurtigere kvante Markov kæder ved brug af kvante tunneling, en vigtig delrutine i mange algoritmer.

Peter HøyerSom hans navn antyder, er Peter ikke fremmed for dette land ... Han tog sin ph.d. fra Syddansk Universitet under vejledning af Joan Boyar og Gilles Brassard. Peter er lektor ved Department of Computer Science, University of Calgary.

Peter udfører grundforskning inden for kvanteberegninger. Hans bidrag til kvantealgoritmer inkluderer amplitude amplifikation, hurtigere kvantealgoritmer til søgning og sortering, hurtigere kvantevandringer og stramme nedre grænser for kvantealgoritmer.

Hans arbejder omfatter beregningsmæssige aspekter af kvantemekanik inden for ikke-lokale kvante-spil, kvantekommunikationskompleksitet, kvantekredsløb, kvantekompleksitetsteori og entanglement.