9. juli 2021

Tobias Holck Colding plenartaler på ICM 2022

ICM 2022

Adjungeret professor Tobias Holck Colding er inviteret til at være taler ved plenarforsamlingen på International Congress of Mathematicians (ICM) i Sankt Petersborg, juli 2022.

Tobias Holck Colding

ICM er den største og mest betydningsfulde konference om ren og anvendt matematik samt en af ​​verdens ældste videnskabelige kongresser. Den første ICM blev afholdt i Zürich, Schweiz, i 1897. ICM afholdes hvert fjerde år af International Mathematical Union i partnerskab med værtslandets arrangører.

Der holdes ”plenary lectures” i den del af konferencen, som alle deltager i. En invitation til at holde en plenarforelæsning for de tusinder af ICM-deltagere betragtes som en særlig udmærkelse i matematikfaget, og plenarforelæserne udvælges omhyggeligt. Ifølge Wikipedia svarer det, at blive inviteret til at tale på ICM, til ”en induktion til en Hall of Fame".

Med denne store ære følger Tobias Holck Colding i fodsporene på

• Harald Bohr (Zürich, 1932),
  • Jakob Nielsen (Oslo, 1936),
  • Børge Jessen (Amsterdam, 1954),
  • Uffe Haagerup (Beijing, 2002) og
  • Ib Madsen (Madrid, 2006).

"Det er en stor ære at blive bedt om at holde en plenarforelæsning og blive nævnt i samme selskab som Uffe og Ib. Jeg har altid beundret dem begge. Jessen var en af mine forældres venner og ofte nævnt derhjemme, og både Jacob Nielsen og Harald Bohrs arbejde er overordentlig velanset over hele verden.

"Jeg har altid troet på matematikens enhed. Som bachelorstuderende i København startede jeg i Operator- og C*algebraer. I Philadelphia kom jeg ind i geometri og på Courant Institute i New York, som blev grundlagt på ren og anvendt analyse, kom jeg ind i analyse og PDE'er. Det felt, som jeg repræsenterer, er en smeltedigel af disse med ideer og teknikker fra forskellige områder. Ofte er de problemer, som jeg arbejder på, motiveret af geometri, selvom teknikkerne ofte kommer fra andre områder såsom som analyse", siger Tobias Holck Colding.

Coldings forskning

Tobias Holck Colding, født i København, begyndte sin uddannelse i matematik ved Københavns Universitet og fortsatte sine studier ved University of Pennsylvania, hvor han fik en ph.d. i 1992. Herefter var han Courant Instructor ved NYU (1992-93 & 94-95 ) og postdoc ved MSRI (1993-94). Gennem rækkerne ved New York University blev han fuld professor ved NYU i 1999. Han var gæsteprofessor ved MIT (2000-2001) og Princeton University (2001–2002). Siden 2005 har han været professor i matematik ved Massachusetts Institute of Technology, hvor han i øjeblikket er Cecil & Ida Green Distinguished professor. Siden 2006 har han også været adjungeret professor ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

Tobias var inviteret taler ved ICM 1998 i Berlin.

Siden 2006 har han været udenlandsk medlem af Det Kongelige Danske Videnskaberne Selskab og siden 2008 Fellow ved  American Academy of Arts and Sciences. Han modtog 2010 AMS Oswald Veblen Prize in Geometry sammen med William Minicozzi "for deres dybe arbejde på minimale overflader." I 2016 modtog han Carlsbergfondens Forskningspris for banebrydende forskning inden for differentialgeometri og geometrisk analyse.

Han studerer problemer inden for analyse, geometri og relaterede områder. Hans arbejde inkluderer arbejde på manifolder og rum med Ricci-krumningsgrænser, Einstein-metrikker, harmoniske funktioner, egenfunktioner og varmeligninger på manifolder, minimale overflader, regularitetsspørgsmål, der opstår i geometri og analyse, geometriske flow og andre evolutionsligninger.

I 2020 blev Colding medlem af af forskningsteamet bag Copenhagen Center for Geometry and Topology.