26. september 2016

Matematiker modtager Carlsbergfondets Forskningspris 2016

Topklasse

Tobias Holck Colding, adjungeret professor ved Institut for Matematiske Fag, er tildelt Carlsbergfondets Forskningspris 2016 på 1 mio. kroner.

Fra prisoverrækkelsen: formand for Carlsbergfondet Flemming Besenbacher, professor Tobias Colding, H.K.H. Kronprinsesse Mary, professor Morten Broberg, uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs og præsident for Videnskabernes Selskab, Mogens Høgh Jensen.Søndag den 25. september overrakte H.K.H. Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs Carlsbergfondets Forskningspris 2016. Priserne gik til professorerne Morten Broberg og Tobias Holck Colding for en excellent forskningsindsats indenfor hhv. international udviklingsret og matematik.

Med priserne følger 1 million kr., hvoraf 750.000 kr. gives til forskningsaktiviteter, mens 250.000 kr. er en personlig hædersgave.

Tobias Holck Colding begyndte sin uddannelse i matematik på Københavns Universitet og færdiggjorde den på University of Pennsylvania, hvorfra han modtog ph.d. graden i 1992. Herefter blev han ansat ved New York University, hvor han gennemløb en lynkarriere og allerede i 1999 blev udnævnt til fuld professor. I 2005 blev han professor i matematik ved Massachussets Institute of Technology; året efter adjungeret professor ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet, hvor han opholder sig ca. fire måneder om året.

Tobias Colding med kolleger fra Institut for Matematiske Fag

Differentialgeometri i verdensklasse

Tobias Holck Colding arbejder med geometrisk analyse og differentialgeometri, et af de mest aktive og betydningsfulde forskningsområder i matematikken i dag.

Han har bl.a. forsket i sæbefilm og sæbebobler; hvordan flader naturligt ændrer form over tid. De teknikker, der er udviklet for at forstå og beskrive området, har haft fantastiske anvendelser inden for mange andre felter.

Interessen for dette område er eksploderet de seneste 5–10 år og har tilvejebragt et af matematikkens helt store gennembrud: løsningen af Poincarés formodning - det første af de syv såkaldte millennium-problemer, der er blevet løst. Poincaré-formodningen giver en vigtig karakterisering af geometriske former i højere dimensioner, f.eks. flader i det 4-dimensionale rum.

Løsningen skyldes den russiske matematiker G. Perelman, men Tobias Colding har spillet en særdeles aktiv rolle. På den ene side var nogle af Coldings tidlige arbejder fokuseret på at forstå geometriske begreber, som senere indgik som vigtige ingredienser i Perelmans arbejde. På den anden side blev en meget afgørende del af beviset for selve Poincaré-formodningen løst af Colding og W. Minicozzi uafhængigt af Perelman.

Tobias Colding har løst flere markante problemer i matematikken, feks. karakterisering af minimalflader, og har publiceret over et halvt hundrede artikler i ledende internationale tidskrifter.

Tobias Coldings internationale særklasse understreges af, at han er editor på en lang række prominente matematiktidsskrifter. Specielt har han i en årrække været editor på Annals of Mathematics og er nu editor på Acta Mathematica. Disse tidsskrifter er blandt de 3-5 mest prestigefyldte af alle matematiske tidsskrifter.

Kategori: Statistik, Markedsføring

Video produceret af Carlsbergfondet. Læs også Carlsbergfondets portrætinterview med Tobias Holck Kolding