14. januar 2020

Tiltrædelses-forelæsninger af Jonas Peters og Karim Adiprasito

tiltrædelse

Jonas Peters, professor i statistik, og Karim Adiprasito, professor i matematik, holder deres tiltrædelsesforelæsninger fredag den 24. januar 2020 kl. 13:30 efterfulgt af en reception.

Foredragene finder sted i HC Ørsted Instituttets Auditorium 1, og receptionen (kl. 15:00) finder sted foran auditoriet.

• Kl. 13:30 taler Jonas Peters om “Causal Data Science”.
  • Kl. 14:15 fortsætter Karim Adiprasito med sit foredrag ”From discrete to continuous and back”.

Professor Jonas Peters

Jonas beskriver sit foredrag således:

"Causality enters data science in different ways. Often, we are interested in knowing how a system reacts under a specific intervention, e.g., when considering gene knock-outs or a change of policy. The goal of causal discovery is to learn causal relationships from data. Other practical problems in data science focus on prediction. But as soon as we want to predict in a scenario that differs from the one which generated the available data (we may think about a different country or experiment), it might still be beneficial to apply causality related ideas. We present assumptions, under which causal structure becomes identifiable from data and methods that are robust under distributional shifts. We further present several challenges in data science that may be addressed in future research. No knowledge of causality is required".

Jonas Peters har været lektor ved instituttet siden august 2016. Han er født i 1984 i Nordhorn, Tyskland, og uddannet fra University of Cambridge og University of Heidelberg. Han var ph.d.-studerende ved Max Planck Institute for Biologisk Cybernetics, Tübingen og ETH Zurich, hvor han modtog ETH-medaljen for sin ph.d.-afhandling i 2012.

Mellem 2012 og 2015 var han postdoc ved ETH Zurich og gæsteforsker ved Microsoft Research i Redmond, UC Berkeley og Carnegie Mellon University (USA). Han blev efterfølgende gruppeleder for Causality Research Group ved Max Planck Institute for Intelligent Systems, Tübingen.

Jonas modtog i 2017 Carlsbergfondens Distinguished Associate Professor legat til forskningsprojektet “Learning by doing: How to adapt to changing environments”. I 2018 modtog han en bevilling fra VILLUM Young Investigator Programme til projektet ”Causal Learning in Real World Applications”. Han blev i 2019 tildelt The Guy Medal i Bronze fra Royal Statistical Society. Ud over priserne for sin forskning, blev Jonas i 2018 udnævnt til Årets Underviser på SCIENCE.

Professor Karim Adiprasito

Karims beskriver sit foredrag således:

“I will discuss some of the curious cases when discrete objects behave like the continuous, and some when continuous behave like the discrete, and how that helps us understand both a little better.”

Karim Adiprasito blev født i 1988 i Aachen, Tyskland, og er af tysk og indonesisk afstamning. Han gjorde sine bachelorstudier ved TU Dortmund, afbrudt af år på Indian Institute of Technology, Bombay. I 2013 fik han ph.d.-graden ved Freie Universität Berlin med afhandlingen "Methods from Differential Geometry in Polytope Theory". Den blev tildelt Ernst Reuter-prisen fra Freie Universität. Efter ophold ved blandt andet Institute des Hautes Études Scientifiques, Paris og Institute for Advanced Study, Princeton, blev han ansat ved Hebrew University i 2015 fastansat i 2016.

Karims arbejde er blevet hædret med adskillige priser, blandt andet European Prize in Combinatorics i 2015, Klachky prize of the Hebrew University i 2017, samt den prestigefyldte New Horizons Prize in Mathematics i 2018.

Institut for Matematiske Fag inviterer til en reception efter forelæsningerne (kl. 15:00) foran Auditorium 1.