10. september 2019

Karim Adiprasito, professor i matematik

Udnævnelse

Dekanen har udnævnt Karim Adiprasito til professor i matematik ved Institut for Matematiske Fag fra 1. september 2019.

Karim Adiprasito

Karim Adiprasito blev født i 1988 i Aachen, Tyskland, og er af tysk og indonesisk afstamning. Han gjorde sine bachelorstudier ved TU Dortmund, afbrudt af år på Indian Institute of Technology, Bombay.

I 2013 fik han ph.d.-graden ved Freie Universität Berlin med afhandlingen "Methods from Differential Geometry in Polytope Theory", skrevet under vedledning af Günter Ziegler. Den blev tildelt Ernst Reuter-prisen fra Freie Universität. Efter ophold ved blandt andet Institute des Hautes Études Scientifiques, Paris og Institute for Advanced Study, Princeton, blev han ansat ved Hebrew University i 2015 (fastansat i 2016).

Karims arbejde er blevet hædret med adskillige priser, inklusiv European Prize in Combinatorics i 2015 for “his wide-ranging and deep contributions to discrete geometry using analytic methods, particularly for his solution of old problems of Perles and Shephard on projectively unique polyhedra". Han har pt. et ERC Starting Grant.

Senest er han i november sidste år blevet tildelt den prestigefyldte New Horizons Prize in Mathematics for udviklingen, sammen med June Huh og Eric Katz, “of combinatorial Hodge theory leading to the resolution of the log-concavity conjecture of Heron-Rota-Welsh”, et arbejde publiceret i Annals of Mathematics.

Hans forskning er baseret på kombinatorik, men kombinerer metoder fra algebra, geometri og topologi på nye måder til at løse en vifte af forskellige problemer. Da han modtog New Horizons-prisen, sagde han: ”Videnskab føles mest interessant for mig i de øjeblikke, hvor den forråder mig, når det afslører en skjult sti på et sted, som jeg troede, jeg kendte så godt, fører væk til nye steder og mennesker, danner nye forbindelser, udveksler ideer, indtil der er skabt noget nyt”.

I København vil hans forskning åbne nye områder inden for kombinatorik, og vil styrke instituttets forskningsprofil inden for algebra, geometri og topologi.

Karin vil kunne træffes i kontor 04.4.15.'