7. april 2016

Søren Galatius, professor i topologi

Dekanen har udpeget Søren Galatius som professor i Topologi ved Institut for Matematiske Fag.

Søren GalatiusInstitut for Matematiske Fag ser frem til Sørens samarbejde med Niels Bohr Professor Lars Hesselholt på grænseområdet mellem algebraisk topologi, aritmetisk geometri og talteori. Den nylige gensidige påvirkning mellem disse tre tidligere separate forskningsfelter er på vej til at udvikle sig til et nyt "hot" forskningsområde i international matematik.

Søren modtog ph.d.-graden fra Aarhus Universitet i 2004, med Ib Madsen som vejleder. Han har siden været ansat på Stanford University, fra 2011 som professor.

Søren er 39 år gammel og han regnes sammen med amerikanske Jacob Lurie (Harvard) for sin generations mest talentfulde matematikere inden for det algebraiske topologiske område.

Søren har modtaget en lang række prestigefyldte bevillinger og hæderspriser, herunder et Clay Research Fellowship og Videnskabernes Selskabs sølvmedalje i 2010. Han var indbudt foredragsholder ved European Congress of Mathematicians, Amsterdam 2008, og ved International Congress of Mathematicians, Syd Korea 2014, hvilket regnes for en stor hæder i international matematik.

I februar 2016 fik Søren tildelt det præstigefyldte Consolidator Grant fra European Research Council. De 1,99 mio. euro er tildelt det femårige forskningsprojekt ”Moduli Spaces, Manifolds and Arithmetic”.

På Institut for Matematiske Fag vil Søren blive tilknyttet Center for Symmetri og Deformation samt sektionen Topologi, Funktionalanalyse og Algebra. Du kan finde Søren i kontor 04.1.12.