12. februar 2016

Kommende MATH-professor får ERC-legat

Forskningslegat

European Research Council (ERC) har I dag offentliggjort, at den danske matematiker, professor Søren Galatius, er tildelt det præstigefyldte 2015 Consolidator Grant.

Søren GalatiusInstitut for Matematiske Fag er meget stolte over at have rekrutteret Galatius, der påbegynder et professorat ved instituttet den 1. april 2016.

Galatius modtog ph.d.-graden fra Aarhus Universitet i 2004, og har siden været ansat på Stanford University, fra 2011 som professor. Søren Galatius er 39 år gammel og regnes sammen med amerikanske Jacob Lurie (Harvard) for sin generations mest talentfulde matematiker inden for det algebraiske topologiske område.

De 1,99 mio. euro er tildelt det femårige forskningsprojektet ”Moduli Spaces, Manifolds and Arithmetic”.

8 ud af de 10 danske legatmodtagere er fra Københavns Universitet, hvilket betyder ca. 17 mio. euro (ca. 127 mio. DKK) til forskningsprojekter på KU. Legatpengene vil bl.a. blive anvendt til at opbygge en forskningsstab omkring legatmodtagerne.