10. januar 2023

Yevhen Havrylenko, postdoc

Nyansat

Den 9. januar 2023 startede Yevhen som postdoc i Mogens Steffensens forskningsgruppe i sektionen Forsikring og Økonomi.

Yevhen Havrylenko

Yevhen er født og opvokset i Kiev, Ukraine. I september 2015 opnåede han en bachelorgrad i systemanalyse ved Taras Shevchenko National University of Kiev.

Efter at have modtaget et DAAD-stipendium flyttede Yevhen til Tyskland i oktober 2015 for at læse en kandidatuddannelse i Mathematical Finance and Actuarial Science ved Technische Universität München (TÜM). I løbet af dette program fik han erhvervserfaring med kreditrisikomodellering i to tyske banker og havde et udvekslingssemester på University of Western Ontario i Canada.

Denne internationale erfaring inspirerede Yevhen til i juni 2018 at påbegynde et ph.d.-spor på ERGO Center of Excellence in Insurance, som er et samarbejde mellem TÜM og forsikringsselskabet ERGO.

Under sin doktorgradsforskning, vejledt af prof. Rudi Zagst, fokuserede Yevhen på begrænset dynamisk porteføljeoptimering og undersøgte optimale investeringer samt risikodelingsstrategier, primært for forsikringsselskaber. Desuden fik han erhvervserfaring hos virksomhederne Munich Re og ERGO inden for områderne strategisk aktivallokering og maskinlæring til modellering af forsikringsskadefrekvens.

Yevhens hovedforskningsområder er dynamisk porteføljeoptimering med applikationer til livsforsikring og maskinlæring i skadesforsikring.

I sin fritid nyder Yevhen at spille volleyball, læse om kapitalmarkeder og lære nye sprog (nu dansk).

Du kan finde Yevhen på kontoret 03.2.06.