29. april 2024

Theodor Henningsen, ph.d.-studerende

Theodor startede den 1. maj 2024 som ph.d.-studerende i sektionen for Forsikring og Økonomi.

Theodor Henningsen

Theodor kommer fra Danmark og har en bachelor- og kandidatgrad i forsikringsmatematik fra Københavns Universitet. På kandidaten studerede han et semester i udlandet på ETH Zürich. Hans brede vifte af interesser inkluderer optionspricing, Bayesiansk machine learning og statistik, specielt estimation i risikoøjemed.

Hans kandidatspeciale 'Asymptotisk teori i statistik for multistate-modeller', handlede om at bevise asymptotiske egenskaber af Nelson-Aalen estimatoren ved brug empiriske processer. Martin Bladt vejledte specialet og fortsætter som vejleder i ph.d.-projektet.

I løbet af sin ph.d. vil Theodor arbejde med tunghalede tidsrækker især med fokus på asymptotisk teori. Desuden med at inkorporere kerneudglatningsteknikker til at estimatre betingede haleindekser.

I løbet af studiet har Theodor arbejde som aktuarstudentermedhjælper hos P+, Pensionskassen for Akademikere, i knap 3 år. Han har været instruktor i Skade1 og SkadeStok. Desuden har Theodor arbejdet som student og siden 1. januar 2024 som reserveringsaktuar hos Tryg Forsikring.

Du finder Theodor i kontor 04.4.03.