22. november 2021

Ranyiliu Chen, ph.d.-studerende

Ranyiliu Chen er ansat som ph.d.-studerende fra 1. november 2021 på QMATH centeret under sektionen Analyse & Quantum.

Ranyiliu Chen

Ranyilius forskningsinteresser handler om sammenfiltring (entanglement) og kvantekorrelationer. Hans ph.d.-projekt vil være relateret til selvtestning, en teknik, der gør det muligt at udlede beskrivelsen af ​​upålidelige kvanteanordninger udelukkende ud fra klassisk observation af kvantekorrelationer.

“The goal of this project is to explore certification of quantum measurements, where much less is understood in high dimensional systems and protocols are only known for some special cases,” forklarer Ranyiliu. Hans ph.d.-projekt vejledes af Laura Mančinska.

Ranyiliu modtog sin bachelor- og mastergrad i ingeniørvidenskab ved Beihang University, Kina. I sit speciale arbejdede han med analytiske teknikker inden for kvantekryptografi.

Inden han kom til København, var Ranyiliu Chen forskerpraktikant ved Institute of Quantum Computing, Baidu Research. I løbet af sit praktikophold deltog han i forskning i kortsigtede kvantealgoritmer, samt udvikling af kvantemaskinelæringsplatforme.

Du kan finde Ranyiliu på QMATH’s kontor i Vibenshuset.