24. oktober 2017

Giovanni Pantuso, lektor i operationsanalyse

Dekanen har udnævnt Giovanni Pantuso som lektor i operationsanalyse ved Institut for Matematiske Fag fra 1. oktober 2017. Han vil være tilknyttet Sektion for Forsikring og Økonomi.

Giovanni PantusoGiovanni tog sin kandidatgrad i ”Management Engineering” med speciale i on ”Logistics, Materials, and Supply Chain Management” i 2010 fra Università degli Studi della Calabria (Italien). Titlen på hans afhandling var: "A tabu search heuristic for the maritime inventory routing problem” udviklet i samarbejde med Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet, NTNU (Trondheim).

På grund af hans interesse for operationsanalyse og maritim transport begyndte Giovanni i efteråret 2010 på et ph.d.-program på NTNU i Trondheim og i februar 2014 modtog han en ph.d. i operationsanalyse med en afhandling om stokastiske optimeringsmetoder for maritime transportproblemer.

Derefter arbejdede han som postdoc ved Danmarks Tekniske Universitet, hvor han begyndte at anvende stokastiske optimeringsteknikker på energiproblemer.

I september 2015 blev Giovanni ansat som postdoc her ved instituttet. Han har fortsat arbejdet med to- og flerfaset stokastisk programmering og deres anvendelse på energi- og transportproblemer.

I dag ligger Giovannis hovedforskningsinteresser fortsat inden for beslutningstagning under usikkerhed og dermed stokastisk programmering med særlig vægt på løsningsmetoder og scenariegenerering, samt anvendelsen på områder som bylogistik, energi, sport og statistik.

Giovanni har kontor i 04.3.24