9. september 2020

Niels Martin Møller, lektor i matematik

Udnævnelse

Dekanen har udnævnt Niels Martin Møller til lektor i matematik ved Institut for Matematiske Fag fra 1. september 2020.

Niels Martin MøllerNiels Martin kom til instituttet for fire år siden som tenure-track adjunkt i matematik. Han er medlem af sektionen for algebra og geometri og har spillet en central rolle i etableringen af Copenhagen Center for Geometry and Topology (GeoTop), et Center of Excellence støttet af Danmarks Grundforskningsfond.

Tidligere var Niels Martin ansat som ”Instructor of Mathematics” ved Princeton University, hvor han i tre år forskede og forelæste. I året inden han kom til Københavns Universitet havde han stillingen som S.-S. Chern Senior Postdoctoral Research Fellow ved UNESCOs International Centre for Theoretical Physics i Italien, samt var medlem af MSRI i Berkeley, California.

Forskningsinteresserne ligger hovedsageligt i den geometriske analyse, hvor differentialgeometrien og topologien møder de ikke-lineære partielle differentialligninger, og i den matematiske fysik. Han arbejder især med minimalflader, og teorien for singulære partielle differentialligninger, og anvendelser af teknikker fra disse emner på singulariteter og solitoner i krumningsflows med henblik på at løse topologiske problemer.

Niels Martin er velkendt som en dyb matematiker, der har løst meget svære, grundlæggende problemer, og han er internationalt anerkendt som en ledende ung matematiker i sit felt. Niels Martins arbejde har været yderst indflydelsesrigt og ført til en kraftig øgning af forskningsaktiviteten på området og til et usædvanligt højt antal artikelhenvisninger for en forsker på hans alder.

Desuden har han opbygget et stærkt internationalt netværk og er ofte inviteret til at tale på konferencer, workshops og seminarer over hele verden. Han har haft stor succes med at tiltrække eksterne forskningsmidler, der har gjort det muligt for ham at etablere en internationalt konkurrencedygtig forskningsgruppe i geometri i København. Navnlig har han opnået en af de meget kompetitive bevillinger, Sapere Aude Research Leader Grant, fra Det Frie Forskningsråd.

Han er et aktivt medlem af Det Unge Akademi, som er en del af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, hvor han har bidraget til indlæg om forskningspolitik og til videnskabsformidling for et bredt publikum. (Se eksempel her). Niels Martin er kendt som en god og dedikeret underviser på universitetet og er en hyppig gæst i radioprogrammer om matematik og fysik i ind- og udland.

Niels Martin voksede op på Djursland hvor han fik sin matematiske studentereksamen fra Grenaa Gymnasium med et af landets højeste gennemsnit. Niels Martin har bachelor- og kandidatgrader fra Aarhus Universitet og ph.d.-graden fra MIT i Boston, USA.

Du kan finde Niels Martin på kontoret 04.4.14.