6. oktober 2020

Meng Yang, postdoc

Meng Yang blev ansat som postdoc den 1. oktober 2020, tilknyttet instituttets QMATH-center. Hans mentor er Torben Krüger.

Meng YangMengs primære forskningsinteresser inkluderer tilfældig matrixteori og relaterede områder, såsom Riemann-Hilbert-problemer, ortogonale polynomier, multiple ortogonale polynomier, Coulomb-gasser og den tilfældige punktproces og dens fysiske anvendelser.

Meng afsluttede sin ph.d. ved University of South Florida, Tampa, USA, under vejledning af Seung-Yeop Lee. Titlen på hans afhandling er "Orthogonal Polynomials With Respect to the Measure Supported Over the Whole Complex Plane", hvor han har studeret adskillige problemer omkring Coulomb-gasmodeller og de tilsvarende stærke asymptotika af plane ortogonale polynomer via Riemann-Hilbert-problemer.

Derefter tilbragte han to år som postdoc i GPP-forskningsgruppen (Geometri, Fysik og Sandsynlighed), IRMP, UCLouvain, Louvain-la-Neuve, Belgien, under tilsyn af Tom Claeys.

I København vil Meng gerne fortsætte med at studere tilfældig matrixteori og relaterede områder for at forstå flere statistiske egenskaber for egenværdierne for den tilfældige matrix og relaterede områder.

Du kan finde Meng på kontoret 04.01.20.