8. oktober 2018

Marie Fialová, ph.d.-studerende ved QMATH

Marie Fialová er ansat som ph.d.-studerende ved Centre for the Mathematics of Quantum Theory (QMATH) fra 1. oktober 2018. Hendes vejleder er professor Jan Philip Solovej.

Marie FialováMaries ph.d.-projekt vil omhandle nye geometriske manifetationer af Aharonov-Bohm-effekten, hvor magnetfeltet er koncentreret i lukkede krumme solenoider. Samspillet mellem magnetens geometri og kvantesystemets spektrale egenskaber er af særlig interesse.

Marie opnåede sin bachelor og kandidatgrad på det tjekkiske tekniske universitet i Prag - FNSPE (Faculty of Nuclear Science and Physical engineering).

I sin masterafhandling fokuserede hun på spektralanalyse af Dirac-operatøren i to dimensioner med translationsinvariante magnetiske felter som et værktøj til at studere grafen. (Afhandlingens titel var "Two-dimensional Dirac operator with translationally invariant electromagnetic field").

Marie har kontor i 04.0.07.