3. september 2019

Lucas Fabian Hackl, postdoc ved QMATH

Lucas startede som postdoc ved instituttet den 1. september 2019. Han er tilknyttet Center for Mathematics of Quantum Theory (QMATH) under vejledning af Jan Philip Solovej.

Lucas Fabian HacklLucas afsluttede sin ph.d. i 2018 ved Pennsylvania State University (USA) under vejledning af Eugenio Bianchi. Han fik sin bachelorgrad i fysik fra Humboldt-Universität zu Berlin (Tyskland) i 2011 og sin kandidatgrad fra University of Waterloo (Canada) i 2012, som Perimeter Scholar International.

I efteråret 2012 arbejdede han som underviser ved the African Institute for Mathematical Sciences i Senegal, hvorefter han var praktikant ved Global Public Policy Institute i Berlin. Før han kom til Københavns Universitet var han postdoc ved Max Planck Harvard Research Center for Quantum Optics under tilsyn af Ignacio Cirac (Max Planck Institute of Quantum Optics, Tyskland) og Eugene Demler (Harvard University, USA).

Lucas’ forskning ligger i skæringspunktet mellem geometri og fysik med anvendelser i grundlæggende teori, kvanteinformation og kondenseret stoffysik. På Københavns Universitet vil hans forskning især fokusere på geometrien for variationelle metoder, dvs. på spørgsmålet om, hvor meget vi kan lære om et komplekst kvantesystem ved at tilnærme dets tilstand med et element i en passende familie (variationsmanifold), der er meget mindre end sættet af alle mulige kvantetilstande. Relaterede interesser inkluderer sammenfiltring (entanglement), relativistisk kvanteinformation, kvantekaos og Gaussiske tilstande.

Du kan møde Lucas på kontor 04.0.10