6. september 2017

Laura Mančinska, lektor ved QMATH

Dekanen har udpeget Laura Mančinska som lektor i matematisk fysik og kvanteinformationsteori på Institut for Matematiske Fag. Hun vil være tilknyttet ”Villum Centre for the Mathematics of Quantum Theory” (QMATH).

Laura MančinskaLaura har en ph.d.-grad i kvanteinformationsteori fra University of Waterloo, Department of Combinatorics og Optimization, Canada. Vejledere var Andrew Childs og Debbie Leung. Laura er oprindeligt fra Letland, hvor hun tog sin bachelorgrad i datalogi.

Hun kommer fra en stilling som Senior Research Associate ved University of Bristol, som er hendes anden postdoktorale stilling, efter Center for Quantum Technologies i Singapore.

Lauras forskning falder bredt set inden for kvanteinformation og computing, et felt dannet ved skæringspunktet mellem matematik, datalogi og fysik. Hun har samarbejdet med folk fra alle disse tre store videnskaber om projekter med meget forskellige fokuser.

- Laura Mančinska bringer en spændende bredde af forskningsinteresser, understøttet af en fremragende forskningsresultater, til Institut for Matematiske Fag, siger professor Jan Philip Solovej fra QMATH.

- Hendes forskningsoversigt viser fremragende mobilitet på tværs af datalogi, matematik og fysik. Hun har også arbejdet med automatteori og bioinformatik.

- Laura Mančinska er velkendt i det internationale kvanteinformations-forskningsmiljø med god international synlighed og godt omdømme. Hun har en stærk forskningsbaggrund i betragtning af hendes tidlige karrierefase, og har demonstreret en imponerende alsidighed og kreativ bredde af sin forskning, en særlig styrke for kvantinformationsforskning i lyset af fagets brede, tværfaglige karakter.

Laura har kontor i 04.2.03

Laura Mančinska