26. februar 2021

Jonas Raunsø Håkånsen, videnskabelig assistent

I de næste par måneder vil Jonas Raunsø Håkånsen være tilknyttet instituttet som forskningsassistent. Han vil med Torben Krüger som vejleder være tilknyttet QA-sektionen og QMATH-centeret.

Jonas Raunsø HåkånsenJonas er for nyligt blevet kandidat i statistik her fra instituttet. Han skrev sit speciale inden for området Random Matrix Theory (RMT) med Torben Krüger som vejleder.

Specialet bærer titlen ”Local law for random gram matrices with variance profile and deformation” og undersøger fordelingen af egenværdierne for store stokastiske gram matricer med en ikke-centreret komponent. I den asymptotiske grænse identificeres Stieltjes transformationen af den empiriske fordeling for egenværdierne med løsningen til en deterministisk ligning på den øvre halvdel af det komplekse plan.

Under vejledning fra Torben Krüger sidder Jonas nu i en forskningsgruppe, der beskæftiger sig med Random Matrix Theory, som er en del af QA-sektionen og QMATH-centeret. Målet er at undersøge et problem, der minder om Jonas’ speciale, men er motiveret af kommunikationsteori - i særdeleshed kapaciteten af MIMO kannaler.

Jonas vil arbejde fra hjemmekontoret i Odense.