2. marts 2021

Johannes Jakob Meyer, gæste-ph.d.-studerende

Gæst

Johannes Meyer, der er ph.d.-studerende ved Freie Universität Berlin, besøger QMATH Centeret i seks måneder.

Johannes Jakob Meyer

Johannes afsluttede sin bachelor- og kandidatgrad i fysik ved TU Berlin og forfølger i øjeblikket en ph.d. med professor Jens Eisert ved Dahlem Center for Complex Quantum Systems på Freie Universität Berlin.

Johannes er især interesseret i at anvende matematiske teknikker på problemer, der opstår i behandlingen af ​​ støjende near-term kvanteenheder. Hans interesse spænder fra kvantemaskinelæring over kvantemetrologi til kvanteklassisk optimering til near-term kvantealgoritmer.

Ud over dette er Johannes passioneret omkring åben videnskab og open source og støtter indsatsen fra Quantum Journal og forskellige andre open source-projekter, så som kvantemaskinelæringsbiblioteket PennyLane.

På QMATH Center arbejder Johannes med undergruppen for kvanteinformationsteori hvor Laura Mančinska og Albert Werner er hans vejledere. I et projekt med Daniel Stilck-Franca udforsker han effekten af ​​støj på monotone målinger, en hjørnesten i kvanteinformations-geometri. Resultaterne hjælper med at belyse og kvantificere de skadelige virkninger af støj i områder som kvantemetrologi og kvantetermodynamik.

”Selv med Corona-pandemiens faste greb om universitetet, er atmosfæren her unik”, siger Johannes. ”Teoretiske forskere kan nok lettere klare de forskellige arbejdsforhold, da alle de nødvendige møder kan afholdes online”.

Når medarbejderne får lov til at komme tilbage på campus, kan du finde Johannes på kontoret 04.2.11