20. marts 2017

Howard Barnum gæsteprofessor på QMATH

Gæst

Professor Howard Barnum (University of New Mexico) skal være gæsteprofessor på QMATH-centeret i et halvt år.

Howard BarnumHoward er en pioner inden for kvanteinformationsteori og den grundlæggende fysik, hvor han er medforfatter til en række milepælsresultater på forskningsområdet, herunder en generalisering af det berømte "no-cloning principle" og resultater inden for kvanteforespørgselskompleksitet og algoritmer, kryptografisk autentificering af kvanteinformation og transmissionen af ​​kvanteinformation gennem støjende kvante-kanaler.

Senest har Howard været interesseret i at karakterisere kvanteteori ved ​​matematiske og information-teoretiske aksiomer, og han har planer om at udvide sin gruppe-teoretiske tilgang til emnet, mens han er i København.