3. september 2023

Elias Theil, ph.d.-studerende

Elias Theil blev ansat 1. september 2023 som ph.d.-studerende ved instituttets sektion for Analyse & Quantum, tilknyttet “Centre for the Mathematics of Quantum Theory”.

Elias Theil

Elias kommer fra Wien i Østrig, hvor han tog en kandidatgrad i både fysik og matematik på Wiens Tekniske Universitet. Han valgte at tage den anden master i matematik, efter at fysikkurserne havde vakt hans fascination af emnet.

Projektet omkring fysikspecialet blev udført under vejledning af Karsten Held og i samarbejde med Austrian Institute of Technology. Matematikspecialet havde Harald Woracek som vejleder.

“For my physics thesis, I developed an algorithm to combine precipitation kinetics with microstructure evolution during aluminium forming simulations. In mathematics, I investigated the classification of normal operators on separable Hilbert spaces according to their spectral multiplicity”, fortæller Elias.

Efter at have tilbragt det meste af sit liv i sit hjemland, besluttede Elias at skifte landskab og søge til Københavns Universitet for at arbejde på en ph.d. i kvantematematik. Hans vejleder bliver Laura Mančinska, og hans projekt kommer til at handle om afhjælpning af “støjende” kvantedata. Til dette formål vil han arbejde med at finde en optimal støjdæmpningsalgoritme, og han vil undersøge muligheden for implementering på en faktisk kvantecomputer.

Du kan møde Elias i Vibenshuset, Lyngbyvej 1.