7. september 2022

Damian Osajda, lektor

Nyansat

Damian Osajda er fra 1. september 2022 udnævnt til lektor ved Institut for Matematiske Fag.

Damian Osajda

Damian kommer fra Polen og har opnået sin ph.d.-grad ved Institut for Matematik ved det polske videnskabsakademi i 2004. Siden da har han haft postdoc-stillinger i Paris, Berkeley, Strasbourg og Lille. Han havde gæsteforskerstillinger i Montreal og har været ansat i Wien og på universitetet i Wrocław og det polske videnskabsakademi.

Damian vil arbejde med sektionen Analyse & Quantum, med dobbelt tilknytning til Algebra & Geometri sektionen.

Damian forsker i geometrisk gruppeteori, hvor hovedekspertiseområdet er grupper, der handler på rum med nogle ikke-positive-krumningslignende træk. Hans vigtigste resultater:

• constructing new groups and spaces with unexpected properties (the first examples of finitely generated groups containing isometrically expanders; high dimensional hyperbolic Coxeter groups),
  • exhibiting important phenomena among classical groups (proving biautomaticity of Coxeter groups; fixed-point results and the Tits alternative for actions on CAT(0) spaces),
  • developing new classes of groups and spaces, as well as new tools for exploring them (introducing Helly groups; developing general approaches to combinatorial nonpositive curvature).

Hans arbejde er stærkt relateret til - og han samarbejder med forskere inden for - bl.a. metrisk grafteori, funktionalanalyse og kombinatorisk optimering.

Damian har modtaget to af de mest prestigefyldte polske matematiske priser: Institut for Matematik ved det polske videnskabsakademis’ pris for fremragende videnskabelige præstationer inden for matematik i 2020, og The Main Stefan Banach Prize of the Polish Mathematical Society for 2021.