2. september 2021

Dagur Tomas Asgeirsson, ph.d.-studerende

Dagur Tomas Asgeirsson er ansat som ph.d. -studerende fra den 1. september 2021. Han vil arbejde med Center for Geometri og Topologi under vejledning af Dustin Clausen.

Dagur Tomas Asgeirsson

Dagur vil arbejde med kondenseret matematik, som han også arbejdede med under sin master på Université de Paris, Frankrig. Han har en bachelor i matematik fra Islands Universitet.

Dagur beskriver sit ph.d. -projekt således:

”Kondenserede mængder er et nyt alternativ til topologiske rum, som især er nyttige til blanding med algebraiske strukturer som ringe og moduler. De har en række forskellige applikationer, men er hidtil mest blevet undersøgt i forbindelse med analytisk geometri: Ved hjælp af kondenserede mængder kan der defineres et nyt koncept om analytisk rum, som samtidigt generaliserer skemateori, kompleks analytisk geometri, rigid analytisk geometri og reelle mangfoldigheder, og forenkler og forener nogle vigtige sætninger i disse emner”.

Dagur har studeret grundmaterialet til kondenserede mængder som en del af hans masterprojekt, og han er godt rustet til at udforske dette nye område og se, hvilke bidrag der kan ydes. Projektets præcise retning er endnu ikke fastlagt.

Du kan finde Dagur på kontoret 04.0.04