3. januar 2018

Anssi Lahtinen, gæsteadjunkt ved SYM

Nyansat

Anssi Lahtinen er fra 1. januar 2018 vendt tilbage til Københavns Universitet som gæsteadjunkt. Han vil være tilknyttet forskningsgruppen i topologi samt Center for Symmetri og Deformation.

Anssi LahtinenAnssi har en kandidat- og licentiatgrad i matematik fra University of Helsinki (Finland), og en ph.d.-grad fra Stanford University med Ralph Cohen som vejleder. Han har derefter haft postdoktorale stillinger på Københavns Universitet, Kungliga Tekniska Högskolan (Sverige) og Universität Hamburg (Tyskland).

I sin forskning er Anssi interesseret i algebraisk topologi med fokus på strengtopologi og dens anvendelser på problemer inden for gruppehomologi og cohomologi.

Hans forskningsplaner for de næste otte måneder ved Institut for Matematiske Videnskabelige Fag omfatter yderligere udvikling og udnyttelse af den "strengtopologi af finite grupper af Lie-typen", som han for nylig har opdaget sammen med professor Jesper Grodal.

Du kan finde Anssi i kontor 04.0.13.