10. september 2019

Alexander Frei, ph.d.-studerende

Alexander Frei er ansat som ph.d.-studerende, tilknyttet sektionen for Topologi, Funktionalanalyse og Algebra. Hans vejleder er Søren Eilers.

Alexander Frei Alexanders interesse ligger i klassificeringen af ​​C*-algebraer sammen med deres ideelle struktur via homologiske og homotopiske invarianter, hovedsageligt idealrelaterede KK-teorier og E-teori (og en dynamisk variant deraf).

”Jeg planlægger at bruge graf C*-algebraer til testformål sammen med min vejleder. Faktisk giver C*-algebraer, der stammer fra orienterede grafer, allerede en relativt stor klasse af eksempler med idealgitter kodet kombinatorisk i grafen,” siger Alexander.

”Det videre mål er at fortsætte til den mere generelle klasse af C*-algebraer, der er knyttet til topologiske gruppoider. Disse udgør en fremtrædende kandidat inden for klassen af alle klassificerbare C*-algebraer.”

”For at nå dette har jeg planlagt, først at undersøge forholdet mellem graf og gruppoid C*-algebraer nærmere og derefter deres modparter i KK-teori og E-teori. Som et sideprojekt har jeg planlagt at tage et kig på matricielle Cuntz-algebraer. Disse skildrer en interessant klasse af eksempler "imellem" graf og gruppoid C*-algebraer”, forklarer Alexander.

Alexander fik sin kandidatgrad fra universitetet i Münster, Tyskland. Hovedfokus under hans kandidatuddannelse har været at opnå en bedre forståelse af KK-teori og E-teori ud fra deres homologiske synspunkt og ud fra deres beregningsmæssige aspekt. Til dette besøgte han Ralf Meyer i Göttingen og Marius Dadarlat i Purdue.

”Jeg har været i København til et par konferencer, og blev forelsket i København. Men i Barcelona, på et projekt om bivariante Cuntz-semigrupper, mødte jeg min bedre halvdel og nygifte kone,” smiler Alexander.

Han skrev sin speciale om KK-teori under vedledning af Siegfried Echterhoff, med hjælp fra Joachim Cuntz.

”Min hobby er uendelig-kategorier. Så alle er hjertelig velkomne til at diskutere Jacob Lurie. Generelt skal du bare komme forbi, når du føler dig trist, glad eller simpelthen vil sludre, ”siger Alexander.

Du kan finde ham i kontor 04.4.03.