11. september 2015

Kulturnatten 2015: Spilstrategier, scrabble og cello-sonater

Kulturnatten 2015

Fredag den 9. oktober 2015 arrangerer MATH for tredje (og sidste) gang Matematisk Spillecafe i Botanisk Have som en del af Kulturnatten. Vi er desuden værter for den tyske matematikprofessor Matthias Kreck, der i et auditorium 100 meter fra Botanisk Have optræder med sit fordrag/koncert "M^3: Musik, Matematik & Malerei".

Velkommen til matematisk Kulturnat 2015

I Matematisk Spillecafe kan man fra kl. 18:00 til 24:00 tre gange i timen høre et 10-minutters foredrag, hvor professorerne Mogens Steffensen, Søren Eilers og Rolf Poulsen fortæller om, hvordan matematikken kan give dig tips til brugbare vinderstrategier i bl.a. roulette, scrabble, sten-saks-papir og ”kastegris”.

Efter hvert foredrag kan man låne spil i caféen og få hjælp af en række matematikstuderende med at afprøve strategierne. Man kan også spille skak i cafeen. Vært er den tidligere østrigske ungdomsmester Johannes Heiny, der er ph.d.-studerende ved Institut for Matematiske Fag.

Hvis man har lyst til at få begge hjernehalvdele pirret, så skal man afsætte et par timer på Kulturnatten i selskab med matematikprofessor og cellist Matthias Kreck fra universitetet i Bonn. Han vil med "M3: Musik, Matematik & Malerei" fortælle om skønheden i primtal - og spille Vivaldi, Schumann og Beethoven. Foredraget er på engelsk og varer fra 19:30 til 21:30. I pausen byder instituttet på forfriskninger.

M3 er en begivenhed, hvor også ikke-matematikere kan være med. Her er stof til begge hjernehalvdele: Den følelsesmæssige side er nødvendig for at nyde den klassiske musik og den rationelle side er nødvendig for at fordøje matematikken. Begge dele bliver berørt af Luitgard Ilgs malerier, som Kreck viser og fortæller om.

Matthias Kreck spiller selv cello og han akkompagneres af den norske pianist Bjørn Jahren – der i øvrigt er matematikprofessor ved Oslo Universitet. Aftenens matematik handler om primtal. ”Everything you always wanted to know about prime numbers”, hvor Kreck blandt andet kommer forbi primtal i kryptografi.

Vi kan selvklart ikke afvikle M3 i vores cafe-telt, så i stedet foregår det i kælderauditoriet Gammeltoftsgade 13, som vi har lånt af nabofakultetet. Det er 100 meter fra Øster Farimagsgade-indgangen til Botanisk Have, hvor der kan købes Kulturpas. Der vil være tydelig skiltning fra Øster Farimagsgade til auditoriet.

Før og efter M3 er man selvfølgelig velkommen i ”Matematisk Spillecafe” i Botanisk Have. Vi giver en kop kaffe.

Læs mere og se hele programmet for Matematisk Spillecafe