20. oktober 2019

Kulturnat: 1541 trodsede uvejret

Naturvidenskabelig Kulturnat

H.C. Ørsted Komplekset var velbesøgt på Kulturnatten den 11. oktober 2019, hvor institutterne for matematik, kemi, fysik, datalogi og biologi bød på udfordringer for hele familien.

I den ene ende af Vandrehallen kunne man klappe en rødspætte, og se en myre arbejde, i den anden ende undersøge iskerneboringer og spille skak. Midt imellem ristede man virtuelle skumfiduser med VR-briller på, byggede robotter, eller blandede eksplosive kemikalier.

MATH’s boder og foredrag var velbesøgte; gåde- og opgaveløsning samt foredrag om DNA-beregninger og kvantekryptering var blandt årets tilløbsstykker.

Mysteriejagt i Matematisk Bibliotek

Smartphones var tilladt i MysterieløbetVi havde igen i år arrangeret en mysteriejagt i Matematisk Bibliotek. Professor Prim var bortført og man skulle via opgaver af forskellig sværhedsgrad finde ud af hvem, der var skurken og hvor professoren var gemt. Et par hundrede besøgende tog udfordringen op.

Nogle af vinderne i Mysteriejagten15-20 grupper fik løst alle tre baner og fandt stakkel Prim i kummefryseren. De fik en lille præmie.

Stjerneløb for skoleeleverFor skolebørn bød vi på et stjerneløb med matematikopgaver. Her blev de spiselige præmier delt mere rundhåndet ud.

DNA-puslespil

I MATH’s DNA-bod kunne man prøve at lægge et DNA-pulsespil, som statistiker Therese Graversen har udviklet specielt til Kulturnatten.

Therese Graversens DNA-foredragDesuden kunne man i et auditorium høre Therese fortælle om statistisk detektivarbejde i kriminalsager.

Gong-show

Fem minutter - så lyder gong-gongenAf andre velbesøgte foredrag kan nævnes vores Gong-show, hvor fem MATH-forskere stakåndet skulle fortælle om deres forskning inden der blev slået på gong-gongen. Hver forsker fik kun på fem minutter til at forklare, hvad de tænker på dag og nat.

Skak-hjørnetSkakhjørnet er altid et tilløbsstykke, der blev spillet ved alle borde hele aftenen. Vores skakmester Viktor fik også prøvet blindskak mod to modstandere samtidig. Og vandt.

Krypteringsboden

Fotos blev krypteretMedarbejdere fra QMATH-centret demonstrerede, hvordan man kan kvante-kryptere et fotografi. Der blev taget et portrætfoto på stedet, og det blev så krypteret, så det krævede en nøgle at kunne tyde det.

Vandrehallen på KulturnattenNaturvidenskabelig Kulturnat i H.C. Ørsted komplekset er blevet en tradition, vi bestemt vil gentage. På gensyn fredag den 9. oktober 2020.

Se flere fotos på Facebook her  |  Se programmet med alle foredrag