25. juni 2013

Professor Uffe Haagerup kinesisk æresdoktor

Udnævnelse

Professor Uffe Haagerup blev den 24.juni 2013 udnævnt til æresdoktor på East China Normal University (ECNU) i Shanghai. Det er en sjælden ære. Der er kun uddelt 277 sådanne æresbevisninger i hele Kina på 30 år.

Professor Uffe Haagerup og ECNU President Dr. Qun Chen

Professor Uffe Haagerup og ECNU President Dr. Qun Chen ved ceremonien mandag den 24. juni 2013.

Modtagerne af den kinesiske æresdoktorgrad tæller blandt andet notabiliteter som Noam Chomsky, Bill Gates, Jimmy Carter, FN’s generalsekretær Ban Ki-moon og flere Nobelprisvindere.

I udnævnelsen skriver President Dr. Qun Chen fra ECNU:

"Som en fremtrædende matematiker har du gjort uvurderlige bidrag til matematikken, og dit banebrydende arbejde har i høj grad inspireret og fortsætter med at inspirere dine matematikkolleger.”

Uffe HaagerupMandag den 24. juni modtog Haagerup sin udnævnelse ved en ceremoni på East China Normal University.

Uffe Haagerup (f. 1949) har været professor i matematik ved Københavns Universitet siden 2010 og arbejder ved Danmarks Grundforskningsfond Center for Symmetri og Deformation.

Uffe Haagerup er forfatter til over 90 videnskabelige artikler, og han var i perioden 2000-2006 chefredaktør på tidsskriftet Acta Mathematica. Haagerup har modtaget adskillige prestigefyldte priser i sin karriere. Særligt nævneværdige er:

• Samuel Friedman Award (1985),
  • Ole Rømer Prisen (1989),
  • Humboldt Research Award (2008),
  • European Research Council Advanced Grant (2009) og
  • European Science Foundation Latsis Prize (2012).