23. november 2012

Professor Uffe Haagerup hædret med fornem pris

Professor Uffe Haagerup

European Science Foundation (ESF) har tildelt dette års European Latsis Pris til Professor Uffe Haagerup, en fremragende matematiker fra Københavns Universitet. Temaet for dette års pris var "matematik" og professor Haagerup blev tildelt prisen på baggrund af hans banebrydende og vigtige bidrag til operatoralgebra, foruden andre nye og udfordrende områder af matematikken.

Med Latsis prisen følger der 100.000 Schweizerfranc, som er doneret af Latsis Foundation, der har hovedsæde i Geneve. Prisen bliver tildelt til individer eller forskningsgrupper, der af deres ligemænd er blevet vurderet til at have lavet de største bidrag til deres forskningsfelt i europæisk forskning.

"Jeg er beæret over at være blevet taget i betragtning til denne respekterede pris, det er meget opmuntrende at få min forskning anerkendt på den måde", sagde professor Haagerup. Jeg har dedikeret min karriere til matematik og jeg er meget passioneret omkring det. Jeg har har interesseret mig for matematik fra en tidlig alder. Allerede da jeg var 10 år tog jeg med familiens ven, en landmåler, på arbejde og hjalp ham med at måle grunde og jeg lærte om cosinus og sinus længe før jeg hørte om det i skolen."

Professor Haagerup bliver æret for en livslang karriere med banebrydende forskning i operatoralgebra. Han er forfatter til over 90 videnskabelige artikler, og han var i perioden 2000-2006 chefredaktør på tidsskriftet Acta Mathematica. Derudover har professor Haagerup modtaget adskillige prestigefyldte priser i sin karriere. Særligt nævneværdige er: Samuel Friedman Award (1985), Ole Rømer Prisen (1989) og Humboldt Research Award (2008).

Professor Haagerup er særligt beundret for sin evne til at trænge igennem teknisk
vanskelige problemer, om var opgivet af andre fremtrædende matematikere, ved
at sammensætte kendte dybe resultater fra mange forskellige matematiske
deldiscipliner på nyskabende måder.

Hans navn er velkendt og velciteret i matematiske kredse, og han er blandt de få matematikere, hvis navn er blevet indskrevet i det matematiske sprog: Der er en Haagerup egenskab og der er et resultat, der anerkendes som "den udvidede Haagerup egenskab". Dog har visse ikke-danske matematikere ofte problemer med at udtale "Haagerup" helt korrekt.

Prisen uddeles på baggrund af videnskabelig udmærkelse, videnskabelige fremskridt, samfundsmæssig indflydelse, samt bidrag til europæisk fremskridt. Nomineringerne blev vurderer at en jury af fremtrædende matematiske forskere. Formand for juryen, professor Mats Gyllenberg, anbefaler professor Haagerup som vinder af dette års pris med følgende kommentar: "Professor Haagerup er en meget anset matematiker. Han blev udvalgt til denne pris på grund af sine enestående resultater og bidrag til matematikken."