13. juni 2022

Galatius & Randal-Williams modtager Clay Research Award

pris

Clay Mathematics Institute har tildelt deres 2022 forskningspris til Søren Galatius (Københavns Universitet) og Oscar Randal-Williams (Cambridge Universitetet) for deres dybtgående bidrag til forståelsen af højdimensionelle mangfoldigheder og deres diffeomorfi-grupper.

Oscar Randal-Williams & Søren Galatius

De to forskere er en del af kerneforskerteamet bag Copenhagen Centre for Geometry and Topology (GeoTop). Centerleder professor Nathalie Wahl siger om deres forskning:

”De mest spektakulære resultater, der kom ud af samarbejdet mellem Oscar og Søren, er nok serien af artikler, der viser, at diffeomorfier af højdimensionelle mangfoldigheder har samme stabilitetsegenskaber som diffeomorfier af flader. Deres arbejde var inspireret af beregningen af den stabile homologi af diffeomorfier af flader, opnået lidt tidligere af Ib Madsen og Michael Weiss, men en hel masse nye ideer og værktøjer var nødvendige for at nærme sig højdimensionelle mangfoldigheder - flader har ganske specielle egenskaber, og det var overraskende for mange, at højdimensionelle mangfoldigheder ikke desto mindre skulle opføre sig på samme måde.”

Det er et værk, der fortjener en fejring!

Professor Nathalie Wahl

”Et kendetegn ved Søren og Oscars arbejde er også, at de går hele vejen, giver et komplet billede og udleder mange eksplicitte beregninger. Dette er et komplet og meget imponerende stykke arbejde! Det har også været imponerende at se de anvendelser, som dette arbejde har ført til, især den overraskende anvendelse, initieret af Kupers, til at udlede egenskaber ved diffeomorfier af disk, et klassisk spørgsmål, der pludselig ser store fremskridt takket været Oscar og Sørens resultater. Det er et værk, der fortjener en fejring, og jeg var virkelig glad for at høre, at de havde modtaget Clay Research Award!" siger Nathalie Wahl.

Professor Michael Sørensen, Institutleder ved Institut for Matematiske Fag, tilføjer:

”Jeg ønsker Søren varmt tillykke med den velfortjente pris, som han modtager for sin banebrydende forskning. Det er også en glædelig anerkendelse af instituttets høje faglige niveau, at en af vores professorer og et eksternt medlem af GeoTop centret - og tidligere postdoc hos os - får en Clay Research Award”.

Se udtalelsen fra Clay Mathematics Institute.

Overrækkelsen af prisen til Galatius og Randal-Williams finder sted på Clay Research Conference i Oxford i september 2022.

Søren Galatius har kandidatgrad fra 2002 og ph.d.-grad i 2004, begge fra Århus Universitet, hvor han blev vejledt af Ib Madsen. Han blev efterfølgende ansat ved Stanford University, hvor han havde en lynkarriere og blev fuld professor i 2011. Han har siden april 2016 været professor i matematik ved Københavns Universitet.

Galatius har modtaget flere prestigefyldte priser, f.eks. det Kongelige Danske Videnskabernes selskabs sølvmedalje, et Clay Research Fellowship og et Consolidator Grant fra det Europæiske Forskningsråd (ERC). In 2017 modtog han Uddannelses- og Forskningsministeriet EliteForsk-pris. Han blev valgt ind i Videnskabernes Selskab i 2013 og er næstformand i Nationalkomiteen for Matematik i Danmark.

Oscar Randal-Williams er professor ved University of Cambridge. Han studerede matematik ved University of Oxford, hvor han skrev sin doktorafhandling ”Stable moduli spaces of manifolds” under vejledning af Ulrike Tillmann. I 2010-2012 var han postdoc ved Københavns Universitet, medlem af Center for Symmetri og Deformation. Siden 2012 har han været ansat på University of Cambridge, siden 2017 som Reader og siden 2020 som professor.

I 2017 modtog Oscar Randal-Williams Whitehead-prisen fra London Mathematical Society og en Philip Leverhulme-pris; i 2018 blev han tildelt en ERC Starting Grant, og i 2019 Dannie Heineman-prisen fra Göttingen Academy of Sciences and Humanities samt Oberwolfach-prisen. Han er en af to administrerende redaktører af Proceedings of the LMS og en redaktør af Journal of Topology.

Clay Mathematics Institute (CMI) er en amerikansk almennyttig organisation, hvis formål er udbredelse af matematisk videnskab. CMI er kendt for de såkaldte Millennium Prize Problems, og tildelingen af udmærkelser og legater til lovende matematikere. The Clay Research Awards hylder enestående præstationer af verdens mest begavede matematikere. Se listen over tidligere modtagere.