14. maj 2020

EMS-prisen til Adiprasito og Nam

Priser

European Mathematical Society (EMS) hædrer hvert fjerde år 10 yngre matematikforskere. Blandt årets prisvindere er Karim Adiprasito og Phan Thành Nam. Den første er professor her på instituttet; den anden fik sin ph.d.-grad her i København for ti år siden.

”Vi er stolte over at både en tidligere ph.d.-studerende og en nuværende professor ved instituttet modtager EMS-prisen. Det er en glædelig anerkendelse af, at den stærke faglige udvikling ved instituttet, som blev startet af den forrige institutleder professor Erik Kjær Pedersen, har løftet instituttet til et meget højt niveau internationalt”, siger institutleder Michael Sørensen.

Prisen bliver givet hvert fjerde år, som anerkendelse af fremragende bidrag i matematik, i forbindelse med afholdelse af kongressen ECM (European Congress of Mathematics). Der bliver givet 10 priser hver gang. Modtagerne er yngre forskere, højst 35 år gamle, der er født i Europa eller arbejder her. Se alle årets prismodtagere her: https://8ecm.si/prizes.

ECM skulle være afholdt i begyndelsen af juli 2020, men er udsat på grund af Corona-krisen, hvorfor priserne er offentliggjort inden kongressen. Den afholdes i stedet i juni 2021, hvor prismodtagerne holder deres forelæsninger.

Listen over tidligere EMS-prismodtagere rummer adskillige, der har fået Fields Medaljen: Peter Scholze, Alessio Figalli, Artur Avila, Cedric Villani, Elon Lindenstrauss, Andrei Okounkov, and Stanislav Smirnov.

Karim AdiprasitoKarim Adiprasito

Karim Adiprasito, født i 1988 i Aachen, Tyskland, er professor ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

Hans forskning er baseret på kombinatorik, men kombinerer metoder fra algebra, geometri og topologi på nye måder til at løse en vifte af forskellige problemer.

Adiprasito har modtaget adskillige priser, herunder den europæiske pris i kombinatorik i 2015 for “hans omfattende og dybe bidrag til diskret geometri”. Han modtog Klachky-prisen fra Hebrew University i 2017 og valgt som Wallenberg academy fellow i 2018. Samme år blev han tildelt den prestigefyldte New Horizons Prize in Mathematics for udviklingen af en kombinatorisk Hodge-teori, et arbejde publiceret i Annals of Mathematics. Hans forskning understøttes af et tilskud fra Israel Science Foundation og et European Research Council Starting Grant.

Phan Thành NamPhan Thành Nam

Phan Thành Nam, født 1985 i Tuy Hòa, Vietnam, er professor ved Mathematische Institut, Ludwig-Maximilians-Universität i München. Fra 2008 til 2011 var han ph.d.-studerende her i København med professor Jan Philip Solovej som sin vejleder.

”Phan Thanh Nam har lavet bemærkelsesværdigt arbejde om matematikken for mange-legeme kvantesystemer, både hvad angår ligevægt og dynamiske egenskaber. Nam står bag mange af de bedst kendte resultater inden for området, heriblandt den bedste grænse på den maksimale ionisering af atomer og den bedst kendte konstant i den berømte Lieb-Thirring ulighed”, siger Jan Philip Solovej og fortsætter:

”Derudover har Nam med sine samarbejdspartnere udviklet en meget generel tilgang til etablering af middel-feltsgrænser for Bose systemer baseret på kvante de Finetti sætningen. Metoden er nu den gyldne standard inden for området”.

Før ansættelsen på Ludwig-Maximilians-Universität var Nam adjunkt ved Masaryk Universitet, Tjekkiet og en IST-stipendiat ved Institut for Videnskab og Teknologi i Østrig. Han har to gange været en indbudt foredragsholder på International Congress on Mathematical Physics (ICMP).