Fra Forskningsbaseret Uddannelse til Forsknings-Undervisnings-Integration – i modeller og praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Standard

Fra Forskningsbaseret Uddannelse til Forsknings-Undervisnings-Integration – i modeller og praksis. / Jensen, Hanne Nexø; Damsholt, Tine.

I: Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online], Bind 18, Nr. 35, 2023, s. 3-18.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Jensen, HN & Damsholt, T 2023, 'Fra Forskningsbaseret Uddannelse til Forsknings-Undervisnings-Integration – i modeller og praksis', Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online], bind 18, nr. 35, s. 3-18. <https://tidsskrift.dk/dut/article/view/136285/185348>

APA

Jensen, H. N., & Damsholt, T. (2023). Fra Forskningsbaseret Uddannelse til Forsknings-Undervisnings-Integration – i modeller og praksis. Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online], 18(35), 3-18. https://tidsskrift.dk/dut/article/view/136285/185348

Vancouver

Jensen HN, Damsholt T. Fra Forskningsbaseret Uddannelse til Forsknings-Undervisnings-Integration – i modeller og praksis. Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online]. 2023;18(35):3-18.

Author

Jensen, Hanne Nexø ; Damsholt, Tine. / Fra Forskningsbaseret Uddannelse til Forsknings-Undervisnings-Integration – i modeller og praksis. I: Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online]. 2023 ; Bind 18, Nr. 35. s. 3-18.

Bibtex

@article{1fbab4343b0f4d829b29aab62e2345cc,
title = "Fra Forskningsbaseret Uddannelse til Forsknings-Undervisnings-Integration – i modeller og praksis",
abstract = "Universiteternes to hovedaktiviteter er forskning og uddannelse. I praksis opleves de to aktiviteter af mange forskere og studerende som adskilte st{\o}rrelser. Siden 2014 har K{\o}benhavns Universitet haft s{\ae}rligt fokus p{\aa} Forsknings-Baseret-Undervisning (FBU) og fra 2016 p{\aa} at {\o}ge Forsknings-Undervisnings-Integration (FUI) gennem fordeling af midler til lidt over 50 FUI-eksperimenter p{\aa} alle fakulteter. Ambitionen er at opn{\aa} en t{\ae}ttere kobling mellem forskning og undervisning, der tilgodeser b{\aa}de studerendes l{\ae}ring og forskningsm{\ae}ssig videnskabelse. Vi unders{\o}ger og evaluerer forl{\o}bet fra 2014 og til i dag. Anledningen er, at {\o}get integration ikke er uden dilemmaer, n{\aa}r man har ambitioner om udvikling og samtidig vil give plads til diversitet mellem fag. Vi fremh{\ae}ver, at eksperimenter og videndelingen efterh{\aa}nden bidrager til integration samtidig med, at der fortsat skal v{\ae}re plads til mange forskellige m{\aa}der at praktisere FUI p{\aa}. To sidegevinster er, at eksperimenterne initierer studenteraktiverende undervisningsformer og faciliterer videndeling p{\aa} tv{\ae}rs af fag og fakulteter.",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Forsknings-undervisnings-integration, Forsknings-Baseret-Uddannelse",
author = "Jensen, {Hanne Nex{\o}} and Tine Damsholt",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "18",
pages = "3--18",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "35",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fra Forskningsbaseret Uddannelse til Forsknings-Undervisnings-Integration – i modeller og praksis

AU - Jensen, Hanne Nexø

AU - Damsholt, Tine

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Universiteternes to hovedaktiviteter er forskning og uddannelse. I praksis opleves de to aktiviteter af mange forskere og studerende som adskilte størrelser. Siden 2014 har Københavns Universitet haft særligt fokus på Forsknings-Baseret-Undervisning (FBU) og fra 2016 på at øge Forsknings-Undervisnings-Integration (FUI) gennem fordeling af midler til lidt over 50 FUI-eksperimenter på alle fakulteter. Ambitionen er at opnå en tættere kobling mellem forskning og undervisning, der tilgodeser både studerendes læring og forskningsmæssig videnskabelse. Vi undersøger og evaluerer forløbet fra 2014 og til i dag. Anledningen er, at øget integration ikke er uden dilemmaer, når man har ambitioner om udvikling og samtidig vil give plads til diversitet mellem fag. Vi fremhæver, at eksperimenter og videndelingen efterhånden bidrager til integration samtidig med, at der fortsat skal være plads til mange forskellige måder at praktisere FUI på. To sidegevinster er, at eksperimenterne initierer studenteraktiverende undervisningsformer og faciliterer videndeling på tværs af fag og fakulteter.

AB - Universiteternes to hovedaktiviteter er forskning og uddannelse. I praksis opleves de to aktiviteter af mange forskere og studerende som adskilte størrelser. Siden 2014 har Københavns Universitet haft særligt fokus på Forsknings-Baseret-Undervisning (FBU) og fra 2016 på at øge Forsknings-Undervisnings-Integration (FUI) gennem fordeling af midler til lidt over 50 FUI-eksperimenter på alle fakulteter. Ambitionen er at opnå en tættere kobling mellem forskning og undervisning, der tilgodeser både studerendes læring og forskningsmæssig videnskabelse. Vi undersøger og evaluerer forløbet fra 2014 og til i dag. Anledningen er, at øget integration ikke er uden dilemmaer, når man har ambitioner om udvikling og samtidig vil give plads til diversitet mellem fag. Vi fremhæver, at eksperimenter og videndelingen efterhånden bidrager til integration samtidig med, at der fortsat skal være plads til mange forskellige måder at praktisere FUI på. To sidegevinster er, at eksperimenterne initierer studenteraktiverende undervisningsformer og faciliterer videndeling på tværs af fag og fakulteter.

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - Forsknings-undervisnings-integration

KW - Forsknings-Baseret-Uddannelse

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 18

SP - 3

EP - 18

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 35

ER -

ID: 371615687