2. maj 2018

Marie Curie bevilling til forskning i sikker kommunikation

Bevilling

Giacomo De Palma har modtaget et af de meget sjældne individuelle stipendier fra Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA), der yder tilskud til at uddanne og fastholde talentfulde forskere i Europa.

Giacomo de PalmaStipendiet gør det muligt for den italienske forsker Giacomo De Palma at udføre sit projekt på Københavns Universitet, hvor han er ansat i en postdoc-stilling ved Institut for Matematiske Fag, tilknyttet Villum Centre of Excellence for the Mathematics of Quantum Theory” (QMATH).

MSCA Individual Fellowship er et delprogram under Europa-Kommissionens Horizon 2020, der formidles af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Giacomos projekt har titlen “Gaussian entropic inequalities and uncertainty relations for communication and secure quantum key distribution (GENIUS)”. Det beskrives således af Uddannelses- og Forskningsministeriet:

"Information- og kommunikationsteknologier (ICT) er essentielle for det moderne samfund, når internettet gennemtrænger alle aspekter af vores liv. Kvantemekkanikken sætter grænserne for de kommunikationshastigheder, der er mulige i denne henseende. Samtidig er det af stadig større betydning at kunne kommunikere og sende information sikkert via internettet.

De to udfordringer, som dette projekt adresserer, er dels at fastlægge begrænsningerne i kommunikationshastigheder, dels at opnå ny indsigt omkring den maksimale hastighed for sikker kommunikation, som kan opnås ved den kommende generation af ”Quantum Key Distribution”-enheder og dermed bevise deres perfekte sikkerhed."

Giacomos vejleder vil være professor Jan Philip Solovej. MSCA-bevillingen er på 200.194 EUR over to år.