16. oktober 2014

Første Harald Bohr foredrag: Étienne Ghys (ENS, Lyon)

Harald Bohr Lectures

Instituttet er stolt af at annoncere indvielsen af Harald Bohr foredragsrækken i matematik med den franske matematiker Étienne Ghys. Den 28. oktober vil han tale om "The topology of a curve in the neighborhood of a singular point".

Étienne Ghys Étienne Ghys skriver: "I would like to start with a clever (and elementary) observation of M. Kontsevich. When we draw the graphs of four real polynomials in one variable intersecting in some point, some local qualitative pictures turn out to be impossible. I will then generalize to any number of polynomials and then to singularities of real algebraic curves. Some interesting algebraic structures appear and open questions arise…"

Foredraget finder sted tirsdag den 28. oktober 2014, kl. 15:15 i Auditorium 1.

Étienne Ghys er en fremragende matematiker, hvis forskning primært fokuserer på geometri og dynamiske systemer, men hans matematiske interesser er meget brede. Han udtrykker også stor interesse i den historiske udvikling af matematiske ideer, især Henri Poincarés bidrag.

Ghys er alumne fra École Normale Supérieure de Saint-Cloud og er i øjeblikket CNRS "Directeur de Recherche" på École Normale Supérieure i Lyon. Han var chefredaktør på Mathématiques de l'IHES og er medlem af det franske videnskabsakademi.

I 2006 var han plenarforedragsholder ved ICM (International Congress of Mathematicians) i Madrid. Hans fordrag "Knots and dynamics" er berømmet. I 2014 leverede han ’laudations’ for Fields Medalist Artur Avila på ICM i Seoul. (Links herunder).

Mere om Étienne Ghys: