22. februar 2017

EliteForsk-pris til en matematiker i særklasse

Hyldest

Torsdag den 23. februar modtog professor Søren Galatius fra Institut for Matematiske Fag på Københavns Universitet en af de fem EliteForsk-priser, som uddannelses- og forskningsministeren uddeler hvert år til fem af Danmarks mest fremragende forskere.

Professor Søren Galatius

Prisen er en hyldest til Søren Galatius, som har skabt banebrydende løsninger inden for den matematiske gren, der hedder topologi. Prisen er på 1, 2 mio. kr.

Søren Galatius er trods sin unge alder én af verdens førende matematikere inden for topologi, der handler om at karakterisere de egenskaber ved geometriske former, der bevares, når man tillader deformationer.

Mere konkret forsøger man at klassificere sådanne former efter type. Det er lykkedes Søren Galatius at bidrage fundamentalt til bestemmelsen af sådanne klassifikationer.

Specielt er det lykkedes Søren Galatius ved hjælp af en sådan klassifikation at finde løsningen på et meget fundamentalt problem inden for teorien for frie grupper, der havde været uløst i 50 år. Galatius’ arbejde har siden dannet skole inden for forskningsfeltet.

Søren Galatius har en meget imponerende liste af forskningsresultater, hvoraf flere er udkommet i de tre fineste matematiktidsskrifter. Han har modtaget flere prestigefyldte priser, f.eks. Det Kongelige Danske Videnskabernes selskabs sølvmedalje, et Clay Research Fellowship og et Consolidator Grant fra det Europæiske Forskningsråd (ERC). Han blev valgt ind i Videnskabernes Selskab i 2013.

Søren Galatius har kandidatgrad (2002) og ph.d.-grad (2004) - begge fra Århus Universitet. Han blev efterfølgende ansat ved Stanford University i USA, hvor han gennemløb en lynkarriere og blev fuld professor i 2011. Han har siden april 2016 været professor i matematik ved Københavns Universitet.

Prisoverrækkelse

Prisen blev overrakt ved den årlige EliteForsk-konference den 23. februar i Glyptotekets Festsal i København af H.K.H.  Kronprinsessse Mary og uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.

Der blev ved samme lejlighed overrakt priser til modtagere af Det Frie Forskningsråds Sapare Aude Forskningsleder—bevillinger og Innovationsfondens Grand Solutions Pris 2017 samt Årets Innovatør 2017.

EliteForsk-prisen er på 1,2 mio. kr., hvoraf 200.000 kr er en personlig hæderspris og 1.000.000 kr. går til forskningsaktiviteter.