4. oktober 2016

Professor Yiannis Petridis gæster GAMP

Gæsteprofessor

Dr. Yiannis Petridis er en god bekendt af instituttet; det er 11. gang, han forsker her. Han skal arbejde sammen med Morten Risager og Henrik Schlichtkrull, Sektionen for Geometrisk Analyse og Matematisk Fysik, om ”counting points on affine homogeneous varieties using spectral theory of automorphic forms”.

Dr. Yiannis Petridis Petridis har en ph.d. fra Stanford University, ”Scattering Theory for Automorphic Functions and its relation to L-functions”, under ledelse af professor Peter Sarnak.

Han er i øjeblikket på orlov fra University College London, hvor han siden 2009 har været ”Reader in Pure Mathematic”. Han var Humboldt Fellow ved Max-Planck Instituttet i Bonn i 2005, hvor han også var postdoc-forsker. Han har desuden haft gæsteansættelser ved Johns Hopkins University, McGill University og CRM (Montreal).

Hans forskningsinteresser omfatter analytisk talteori, spektral teori og mangfoldighedsanalyser samt kvante-kaos. Han taler mange sprog: engelsk, fransk, tysk, græsk, og studerer dansk. Han har også studeret hieroglyffer og mellem-egyptisk.

Du kan finde Dr. Yiannis Petridis i kontor 04.3.14. Han vil gæste København indtil maj 2017.

Mød instituttets øvrige gæster.