11. januar 2021

Smitten kan eksplodere selvom smittetallene lige nu falder

MATH i medierne

Statistikprofessor Susanne Ditlevsen har for Berlingske regnet på de nye tal fra Statens Serum Institut (SSI) - og det ser ikke lovende ud, trods de faldende smittetal.

Beregninger fra SSI viser, hvor voldsomt den engelske mutation kan udvikle sig, hvis smitten ikke bliver banket helt i bund, inden vaccinationerne for alvor tager fart, skriver Berlingske den 9. januar.

Den engelske mutation B.1.1.7 er 50 til 74 procent mere smitsom, og det betyder, at smitten kan udvikle sig hurtigere og mere voldsomt, end vi har været vant til. Et kontakttal på 1 vil ikke være nok til holde den mere smitsomme engelske mutation tilbage. Med samme adfærd som i dag vil varianten betyde et højere kontakttal og flere smittede.

Danskerne skal have så lidt kontakt med hinanden, at der om 40 dage maksimalt konstateres cirka 600 nye smittede om dagen. I dag er antallet af bekræftede smittede cirka 2,7 gange højere. »Hvis kontakttallet kan nedbringes til 0,7, vil smittetallet falde betydeligt og uden eksponentiel vækst,« skriver Statens Serum Institut.

Susanne DitlevsenBerlingske har allieret sig med statistikprofessor Susanne Ditlevsen fra Institut for Matematiske Fag, som har læst og vurderet scenarierne.

»Jeg vil godt indrømme, at jeg er bekymret. Og det er så ærgerligt, for hvis bare den [den engelske variant] var kommet lidt senere, kunne det være, at vaccinationsprogrammet ville være så langt, at der slet ikke var noget problem. Det er virkelig et kapløb med tiden,« siger hun.

»Man må virkelig ikke konkludere, at fordi de daglige smittetal falder her og nu, så kan man slappe mere af. Det må vi virkelig ikke,« siger Susanne Ditlevsen.

»Hvis vi som befolkning virkelig tager det her alvorligt i løbet af de næste to til tre måneder, så kan det faktisk være, at vi kan afværge den store katastrofe. Jeg er bekymret, men jeg tror, at det kan lykkes,« siger Susanne Ditlevsen til Berlingske.

Læs hele artiklen