29. oktober 2019

Sjusk, tilfældige udregninger og dårlig matematik

MATH i medierne

Adskillige matematikere udtaler sig i disse dage om fejl og mangler i Radio- og TV-nævnets metoder ved DAB-udbuddet i sidste uge. Overskriften stammer fra Susanne Ditlevsen, professor i statistik, der udtaler sig til Ekstra Bladet. Hendes kollega Rolf Poulsen, også her fra instituttet, har udtalt sig ligeså bramfrit til Berlingske.

Susanne Ditlevsen

- Der er en lang række problemer, fastslår Susanne Ditlevsen over for Ekstra Bladet den 28/10 2019:

For det første er Ditlevsen forundret over måden, nævnet har fundet frem til point for økonomi på, hvor Radio 24syv kun fik et enkelt point, mens LOUD og DK4 fik henholdsvis syv og otte point. Det gjorde de, fordi 24syv søgte om de maksimale 280 millioner kroner i bevilling, og de andre søgte om op til 20 millioner færre.

Susanne Ditlevsen peger på, at det er væsentligt at finde ud af, om nævnet valgte at fastsætte et nulpunkt på 250 millioner kroner i de komplicerede beregninger, inden de kunne se, hvad de forskellige radioer søgte. For nulpunktet er helt afgørende i forhold til de point, de enkelte radioer får i point.

Det samme påpeger professor i matematisk finansiering Rolf Poulsen:

Rolf Poulsen

- De, som byder, har ikke en chance for at vide, hvor stor en forskel, der bliver i pointgivningen. Det betyder samtidigt, at Radio- og TV-nævnet ved at ændre hældningsgraden [i den matematiske formel ] reelt kan manipulere pointgivningen til at favorisere et bestemt bud, konstaterer professoren i Berlingske 29/10 2019.

Ud over vægtningen i budgetspørgsmålet kritiseres også måden, man udregnede det gennemsnitlige antal point:

- Det er blevet udført decideret forkert, forklarer Susanne Ditlevsen til Ekstra Bladet. Det drejer sig blandt andet om, at nævnet har valgt at runde tallene af, inden de gennemregnede det færdige antal point. Det har gjort, at pointforskellen er blevet større, end den burde være.

Der stilles stadig spørgsmål til instituttets fagfolk, så medieomtalen slutter næppe her… Se f.eks. Detektors opsummering 30/10 2019