20. september 2022

SCIENCE-institutter går sammen om nyt kvantefælleskab

Kvante-hub

Et nyt fællesskab på det natur- og biovidenskabelige fakultet (SCIENCE) skal løfte kvanteforskningen til nye højder. Og alle kan være med.

Quantum Hub

Forskning i kvanteteknologi har potentiale til at ændre verden, og der er stigende aktivitet inden for feltet overalt på kloden. Flere institutter på SCIENCE råder over kvante-forskergrupper i verdensklasse, og for at løfte forskningen til et endnu højere niveau er der blevet stablet en ny Quantum-Hub på benene. [Hub = hjulnav, krydsfelt, center]

I spidsen for den står Matthias Christandl fra Institut for Matematiske Fag. Ifølge ham bliver den første store fordel, at forskere inden for feltet nemt kan skabe et samarbejde på tværs af hele fakultetet fremfor kun på deres eget institut.

"Man kender ikke nødvendigvis hinanden på tværs af institutterne, for der er så mange ansatte. I kvantehub'en kan man møde dem, der forsker i kvanteinformation på de andre institutter, og så kan vi skabe et fælles miljø. Her kan f.eks. en kvantefysiker fra Niels Bohr Institutet møde den helt rigtige samarbejdspartner fra Datalogisk Institut. Det bliver også nemmere for folk, der måske har en ide om, at de gerne vil arbejde med kvanteinformation, men ikke ved, hvor de skal gå hen – for nu har vi et sted, hvor alle er velkomne til at bidrage", siger han.

Et attraktivt miljø

Med udgangspunkt i Københavns Universitets internationalt førende position inden for kvante-forskning vil Quantum Hub stræbe efter at blive en internationalt anerkendt og førende "hub" på området. Planen er at skabe et mangfoldigt og åbent forskningsmiljø, hvor alle med passion for kvanteinformationsvidenskab kan søge hen.

Det glæder Gemma Solomon fra Kemisk Institut sig til. Hun er en del af styregruppen og kan ikke vente med at samle forskere fra hele universitetet i Hub'en:

"På tværs af universitetet er der mange igangværende kvanteaktiviteter både inden for forskning og uddannelse, hvilket gør det til et meget attraktivt miljø. De faglige skel kan skabe barrierer mellem forskere, der alle beskæftiger sig med kvanteinformation. Quantum Hub'en skal gøre kvanteforskningen mere tværfaglig og skabe personlige relationer til andre forskere. Det er af afgørende betydning, både for mig, men også for mine studerende og postdocs. Jo mere vi kan kobles, jo mere kan vi drage nytte af seminarer, stille de svære spørgsmål til de rigtige personer og få nogle motiverende samtaler og diskussioner."

åbningen af Quantum Hub'en i starten af september 2022

Gemma Solomon fra Kemisk Institut på talerstolen ved åbningen af Quantum Hub'en i starten af september 2022. Ved siden af står Matthias Christandl og Jan Philip Solovej​ fra Institut for Matematiske Fag og Charles Marcus fra Niels Bohr Institutet. Foto: Ali Roshanzamir

Større potentiale​

Til at starte med består Quantum Hub af fem institutter – Kemisk Institut, Datalogisk Institut, Niels Bohr Institutet, Biologisk Institut og Institut for Matematiske Fag. Men på sigt er det planen, at det skal bredes ud over SCIENCE-fakultetets grænser, så også folk fra resten af KU kan deltage.​

Ifølge Matthias Christandl kan det nemlig åbne op for helt nye muligheder:

"Vi vil gerne bryde nogle grænser ned. Der kunne jo komme nogle potentielle anvendelser af kvanteteknologien på nogle områder, som vi ikke har forventet. Jo flere fagligheder, der mødes, jo større potentiale er der. Vi har set flere steder, at tværfaglige kvantemiljøer fungerer rigtigt godt, fordi feltet i sig selv er interdisciplinært og er relevant for mange fag."

Gemma Solomon er enig:

"Der er grænser for, hvor langt fysikere, matematikere, dataloger eller kemikere kan nå hvis forskningen begrænser sig til deres eget fagområde. Vi har brug for en meget bredere tilslutning, så vi på sigt bevæger os fra naturvidenskab til medicin, jura og humaniora. På den måde kan vi løfte kvante-miljøet på KU til et højere niveau."

​Vil du høre mere om UCPH Quantum Hub, kan du kontakte Matthias Christandl på christandl@math.ku.dk​​

Af Jonas Nielsen