11. december 2019

Rune Christiansen vinder pris for det bedste studenterforedrag

formidling

På International Biometric Societys konference i Adelaide, Australien, modtog Rune prisen for det bedste studenterforedrag for en præsentation om kausal inferens på rumlig-tidsmæssige data.

Rune Christiansen
Rune Christiansen får overrakt prisen på $500 af Dr Petra Kuhnert

Runes foredrag havde titlen "Towards causal inference for spatio-temporal data: adjusting for time-invariant latent confounders". Papiret analyserer årsagsforholdet mellem voldelige konflikter og skovrydning i lande som Colombia eller Den Demokratiske Republik Congo.

Den fire dage lange konference indeholdt mange internationalt etablerede forskere som talere.

”Prisen er velfortjent,” siger hans vejleder Jonas Peters. "Det er normalt vanskeligt at udlede årsager til en begivenhed, men i dette tilfælde er det let. Rune er en fremragende kommunikator. Han er ikke kun i stand til at løse vanskelige matematiske problemer; han er også i stand til at identificere de væsentlige dele af sådanne problemer, og han kan forklare dem på en klar og forståelig måde, også til personer uden for hans ekspertise. Dette anerkendes af prisen."

I sin ph.d. udvikler Rune kausal metodologi, der bruges til at adressere videnskabelige spørgsmål inden for anvendte områder såsom Earth system science eller biogeografi. I øjeblikket er Rune på et tre måneders forskningsophold på University of Wollongong, Australien.