2. februar 2024

Robert Burklund modtager Villum Young Investigator Grant

Forskningsbevilling

Robert Burklund, postdoc ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet, har modtaget syv millioner kroner fra VILLUM Young Investigator Program.

Robert Burklund

Roberts projekt, "Computational frameworks for homotopy theory", vil undersøge grænsefladen mellem homotopiteori og datalogi. Homotopiteori er et relativt ungt delområde af matematikken, hvor geometriske objekter betragtes op til kontinuerlig deformation.

"Mens computere er kraftfulde værktøjer til at udføre algebraiske manipulationer, har deres brug i geometri hidtil været hæmmet af manglen på et passende formelt, syntaktisk sprog. Målet med dette projekt er at udvikle en beregningsmæssig ramme til at udføre manipulationer i homotopiteori, dvs. det område af matematikken, hvor man studerer geometriske eller algebraiske objekter op til deformation, og at bruge denne ramme til at løse langvarige formodninger af geometrisk og algebraisk oprindelse." Sådan indleder Robert sin projektbeskrivelse.

"Målet med projektet er at undersøge beregneligheden i stabil homotopiteori fra både et praktisk og et teoretisk synspunkt. Den vigtigste forhindring, der skal overvindes, er, hvordan fleksibiliteten i homotopiteori gør computerberegning vanskelig", siger Robert.

Bevillingen er på fem år, og Robert planlægger at ansætte to ph.d.-studerende og en postdoc i løbet af de næste to år.

Robert fik sin ph.d. ved MIT (USA) under vejledning af Mike Hopkins. Hans forskning blev støttet af et postdoktoralt forskningsstipendium fra National Science Foundation (USA).

Robert har siden juli 2022 arbejdet som postdoc ved Institut for Matematiske Fags sektion for algebra og geometri. Han er tilknyttet Copenhagen Centre for Geometry and Topology. Hans postdoc-mentor er sektionsleder professor Jesper Grodal.

Villum Young Investigator programmet fokuserer på at tiltrække og fastholde talentfulde unge danske og internationale forskere ved danske universiteter. Målet er at støtte udviklingen af internationale forskningsmiljøer på højt niveau på universiteterne. I 2024 modtager 18 unge forskertalenter bevillinger på i alt 132 millioner kroner. Med spændende projekter og en bevilling i ryggen vil de hver især opbygge et forskerteam og bidrage med excellent forskning.