5. december 2018

Prestigefuld forskningsbevilling til kvantematematiker

Kvanteforskning

Professor Matthias Christandl fra Institut for Matematiske Fag har netop, som den eneste forsker på Københavns Universitet, modtaget Det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant, som gives til fremragende forskere med en lovende videnskabelig karriere.

Matthias Christandl

Matthias Christandl modtager ca. 2 millioner euro (svarende til 15 millioner kroner) i et såkaldt ERC Consolidator Grant, som fra sommeren 2019 og fem år frem skal bruges til forskning i ”effektiv konvertering af kvanteinformationsressourcer”.

"Jeg er meget begejstret for de seneste fremskridt i implementeringen af kvantekommunikation og kvanteberegninger. Bevillingen giver mig mulighed for at undersøge, hvad man kan gøre med sådanne enheder, fordi kun software kan gøre hardware levende! Mit fokus vil være på nye protokoller til kommunikation over store afstande, samt til kommunikation på chip”, fortæller Matthias Christandl:

”Bevillingen vil desuden tillade mig at opbygge et forskerhold der kan undersøge, hvordan man bedre kan simulere underlig kvanteadfærd på normale computere, mens vi venter på, at de bedre kvantecomputere dukker op. Det aspekt af bevillingen trækker på 'tensor'-matematik, tabeller af tal, der ikke kun er vigtige i kvanteberegninger, men også i andre aspekter af datalogi, f.eks. i kompleksitetsteori, machine learning og forskning i kunstig intelligens."

Det Europæiske Forskningsråd har i år tildelt et Consolidator Grant til 291 forskere i 21 forskellige lande på tværs af alle videnskabelige discipliner. På Københavns Universitet er der kun tildelt den ene bevilling, som Matthias Christandl har fået.

”Vi er stolte over, at vores kvantematematikgruppe er så stærk, at et af dens medlemmer kan hjemtage en så prestigefuld bevilling”, siger institutleder Michael Sørensen:

”Der investeres mange penge i udviklingen af kvantecomputere, og instituttet prioriterer det højt at bidrage til at sikre det matematiske grundlag for kvanteberegninger og kvantekommunikation. Vi er derfor særdeles glade for, at Det Europæiske Forskningsråd har givet Matthias Christandl en meget betydelig bevilling til forskning i kvanteinformationsteori”.

Matthias Christandl. Photo: Jacob Helbig

Det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant tildeles fremragende forskere 7-12 år efter opnået ph.d.-grad. For at modtage bevillingen skal man have en lovende videnskabelig publikationsliste samt et projektforslag til ny potentielt banebrydende forskning. Bevillingen skal gøre den enkelte forsker i stand til at konsolidere sig selv og sit forskerhold.

Læs pressemeddelelsen fra Det Europæiske Forskningsråd her.