1. december 2014

Dansk programmeringsteam på vej mod VM

Programmering

Programmeringsteamet Lambdabamserne vandt i weekenden d. 29.-30. november 2014 en 1. plads i de nordvesteuropæiske mesterskaber i programmering foran næsten 100 andre superprogrammørhold fra bl.a. Sverige, Tyskland og England.

NWERC Vinderholdet 2014: (fra venstre) Mathias Bæk Tejs Knudsen, DIKU, Jakob Bæk Tejs Knudsen, MATH, og Thomas Dybdahl Ahle, DIKU. Foto: Oskar Werkelin Ahlin.

“Det var rigtig fedt, og vi er meget glade - og stadig lidt overraskede”, skriver Mathias Bæk Tejs Knudsen i en mail, mens han sidder i toget på vej hjem fra Linköping Universitet i Sverige. Han og hans holdkammerater, Thomas Dybdahl Ahle og Jakob Bæk Tejs Knudsen, har netop programmeret sig til titlen som nordvesteuropæiske mestre i programmering ved the Northwestern Europe Regional Contest 2014 (NWERC). Aldrig før har Lambdabamserne, de 4-dobbelte danmarksmestre i programmering, endsige noget andet dansk hold, opnået så flotte resultater i en international konkurrence.

Sejren var en glædelig overraskelse

Lambdabamserne er glædeligt overraskede over deres egen præstation, for efter en 11. plads ved NWERC i 2012 og en 6. plads i 2013 havde de ikke megen tiltro til, at de kunne løbe med sejren over de svenske kampkodere, Omogen Heap, som blev nordiske mestre i ‘the Nordic Collegiate Programming Contest’ (NCPC) i oktober 2014 mens Lambdabamserne måtte nøjes med en 3. plads. Mange af de deltagende universiteter har meget større tradition for deltagelse i programmeringskonkurrencer og lægger tilsvarende meget arbejde i at forbedre sig - og dette giver ofte udslag i gode resultater. Det engelsk universitet, Cambridge, lagde sig fx på tre pladser i top 5 sidste år.

Det er derfor nærliggende at spørge de tre drenge, hvordan det gik til at de løb med sejren trods de hårde odds.

- Det var lige så meget held som dygtighed, mener Mathias. I år gik det godt, fordi det lykkedes os at løse mange af opgaverne ved første forsøg. Derfor spildte vi ikke så meget tid på at lede efter fejl. Alle de andre år har der været en fejl, vi ikke har kunnet få rettet. I år lykkedes det os at rette den sidste fejl 5 minutter før tid - derfor endte vi på en 1. plads og ikke en 5. plads.

- Et af komitémedlemmerne tabte en øl i et væddemål, fordi vi og ikke de nordiske mestre, svenskerholdet Omogen Heap, vandt, fortæller Mathias. Omogen Heap er meget bedre til at kode end os. De havde løst alle deres 8 opgaver efter 2 timer og et kvarter - på det tidspunkt havde vi kun løst 5 opgaver - så der var fra starten lagt i ovnen til at de skulle vinde.

Med sejren har Lambdabamserne nu som det første danske hold nogensinde kvalificeret sig til verdensmesterskabet (ACM-ICPC), som bliver afholdt i Marokko i maj 2015. Spørgsmålet er, om de glade bamser efter sejren ser anderledes positivt på mulighederne for at opnå lige så gode resultater ved VM?

- Vi glæder os helt vildt meget til VM og til at se Marokko. Vi går dog ikke efter vinderpladsen, men efter at præstere et hæderligt resultat. Opgaverne ved VM er meget svære - hvilket er godt, for så kan vi bruge tiden på at løse de algoritmiske problemer i stedet for at programmere - og niveauet blandt deltagerne er et helt andet, især i de østeuropæiske lande. Der findes fx en hviderusser ved navn Gennady Korotkevich på kun 20 år, som allerede har vundet alt, hvad der vindes kan. Hvis han er med, så er det hans hold, der vinder, forudsiger Mathias.

Lambdabamserne sætter deres præg på den næste generation

Da man kun har lov at deltage i programmeringskonkurrencerne indtil man er 24 år gammel eller højst 5 gange i alt, er VM i programmering i maj sidste gang, hvor både Mathias og Thomas har mulighed for selv at sidde ved tasterne. Ikke desto mindre er Mathias ikke helt klar til at slippe den konkurrencedisciplin, som siden gymnasieårene har været en central fritidsaktivitet for det unge talent. Sammen med den anden forhenværende Lambdabamse, Søren Dahlgaard, kaster Mathias sig nu over at træne nye generationer af matematikbegavede unge i programmeringskonkurrencens kunst som arrangør af og mentor for eleverne ved Dansk Datalogi Dyst (DDD).

Første runde af DDD er netop blevet skudt i gang og varer frem til 7. december, derefter venter anden runde, og til foråret arrangerer Søren og Mathias et træningsseminar på DIKU for de bedste gymnasieelever som forberedelse til de internationale konkurrencer i hhv. Polen og Kasakhstan. Der er ingen tvivl om, at eleverne kommer i mesterlære hos de absolut bedst kvalificerede mentorer.Se stemningsbilleder fra NWERC

Se mange flere billeder på flickr.