15. august 2016

Niels Martin Møller, adjunkt i GAMP

Nyansat

Niels Martin Møller er fra 1. august 2016 ansat på Københavns Universitet som tenure-track adjunkt i matematik. Han vil blive tilknyttet sektionen Geometrisk Analyse og Matematisk Fysik (GAMP).

Niels Martin MøllerTidligere var Niels Martin ansat som adjunkt ved Princeton University i USA (tre år, i Sun-Yung Alice Changs, Paul C. Yangs, Gang Tians og Fernando C. Marques' gruppe). Herefter ansat som S.-S. Chern Senior Postdoc ved International Centre for Theoretical Physics (ICTP) i Italien (i Fernando Villegas' og Claudio Arezzo's gruppe) og medlem af MSRI i Berkeley, USA.

Han modtog ph.d.-graden fra MIT under vejledning af Tobias H. Colding. Niels Martin har bachelor- og kandidatgrad fra Aarhus Universitet, hvor han arbejdede sammen med Bent Ørsted og Klaus Mølmer.

Niels Martins forskningsinteresser ligger i den geometriske analyse, hvor differential-geometrien og topologien møder de ikke-lineære partielle differentialligninger, og i den matematiske fysik. I øjeblikket arbejder han hovedsageligt med teorien for minimalflader, og anvendelser af teknikker fra dette emne på singulariteter og solitoner i krumningsflows.

Andre relaterede interesser inkluderer konform og Kähler geometri, teori for kvantecomputere og kvantefelter/-strenge, spektralteori for Schrödinger-operatorer, samt anvendelser af repræsentationsteori for Lie-grupper.

Niels Martin har kontor i 04.1.20.